[Csaladtortenet 2] Egy hazafias érzelmű pap megjegyzése 1851-ből

Hegedüs Gyula (családtörténet) csaladtortenet at hegedusgyula.hu
2018. Nov. 10., Szo, 23:34:38 CET

Kedves Kutatótársak!

Érdekes bejegyzésre bukkantam az 1851-es Tótszentmártoni (Zala vm.)
halotti anyakönyvben. Június hónap végén a következő kommentárt írta be
a pap: "Magyar Püspökjeink magyar nyelv helyébe a' deákot használandónak
elrendelték! Hisszük a holtak feltámadását!!" Ennek megfelelően a
következő oldalakon a Jánosokat, Dorottyákat és a faluban meglepően
gyakori Jeromosokat felváltják a Joannesek, Dorotheák és Hieronimusok.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C33H-1NRS-5?i=200&cat=407120

Ezután megnéztem, vajon mit írhatott a pap keresztelési anyakönyvbe,
ahol a következő sorokat találtam:
"Nihil stabile sub hoc sole! Ezt kellett tapasztalnia a' mi dicső
nemzeti nyelvünknek, mellynek helyébe, miután 837-tül fogva
Matrikuláinkban is szabadon használtuk, Magyar Püspökjeink juxta
intimatum dd. 10ae Aprili No. 775/675/850 beleegyezvén a Deák nyelvet
használandónak, elrendelték!!! - Nyugaddj tehát csendesen, szebb
jövőig!"
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-YSBC-QB1?i=328&cat=407120

Tisztelet a bátor plébánosnak, Novák Józsefnek.

Üdv
Hegedüs Gyula