[Csaladtortenet 2] segítség kérés Miskolc Anyakönyvek 1911-ből

Emőke József emojozsi at freemail.hu
2018. Okt. 31., Sze, 00:01:33 CET

Üdv!Tudomásom szerint a jogszabályi tiltást a közelmúltban születési akv esetén úgy terjesztették ki, hogy az 1895-ig (polgári akv-ezés kezdete) nem is kutatható! A FS a korábbi jogszabály alapján tette hozzáférhetővé tovább. Egyébként tudtommal vannak trükkök, amivel az FS-en a születést 1938-ig, a halálozást még tovább kutatni lehet, a fővárosban különösen (erről ne engem kérdezzetek- és nem is nyilvános!). Egy lehetséges kiskapu: más jogi időkorlát vonatkozik a halálozásra, ahol az akv-ben a születés és egyéb adat is megtalálható- keress erre- vagy kérd ezt az adatot... Ami a miskolci akv-ek helyét Illeti: a Miskolciak a megyei levéltárban Miskolcon vannak (Borsod Alsózsolcán, Abaúj Sátoraljaújhelyen, Kassa egy részével). Úgy a rendszerváltás környékétől az akv-k digitalizáltak, ezek az adatok csak az illetékes anyakönyvvezetőktől szerezhetők be- levéltárak nem kapják már meg. A levéltárakat köti a törvény, hiába kéred, nem adhatja ki időkorláton belül- kivéve, ha bizonyítottan jogosult vagy.Ehhez születési anyakönyveddel, személyi igazolvánnyal kell bejelentkezned a levéltárba. Tudnod kell kit keresel név szerint és milyen adatára vagy kíváncsi minél pontosabb időintervallummal (a kérés vonatkozhat a vér szerinti ősökre és testvéreikre, házastársaikra, de akár a keresett személy minden levéltári adatára is (pl. újságcikkek, gyászjelentések, börtön és egyéb jkv-k, stb). A minél pontosabb időkorlát azért szükséges, hogy szűkítse a listát: Miskolcon évente 3000-en halnak meg, egy tíz éves intervállum már kb 30 ezres átnézendő adattömeget jelent- csak a halálozás szempontjábólAz adatokat betekintés nélkül adja ki a levéltáros a jogosultnak, akár már másnap- tudomásom szerint.
Üdvözlettel:

        Emőke József