[Csaladtortenet 2] Dohanyosok/dohanymunkasok

Tunde Huszar tuuundiii at gmail.com
2019. Ápr. 7., V, 13:06:34 CEST

Kedves Mindenki,

Nagyon koszonom a jobbnal jobb tippeket, amit kuldtetek, kulonos
tekintettel Eisler Jozsef ajanlotta Tabacum Digitalis Tudastarra, ami
ingyenes regisztracio utan hozzaferest enged rengeteg relevans
dokumentumhoz, kiadvanyhoz.

Az eredeti celom, hogy orszagos telepules listat talaljak, ahol
dohanykerteszetek mukodtek hamar elillant, tizezrekre becsult szamot
lattam az ezzel foglalkozok szamara, tehat orszagos nevlista,
nevadatbazis igy eselytelen, meg teljes telepuleslista sincs, kiveve
az altalatok is ajanlott regionalis leirasok emliteseit, illetve
egy-egy kisebb teruletet erinto leirasokat.
Atfogo orszagos telepules osszegzes helyett a kezelhetobb mennyisegben
levo dohanybevaltasi keruletek listajat megtalaltam viszont a
Kozgazdasagi Szemle 1888-as szamaban. Ez azert zsenialis, mert a
szigoru szabalyozas miatt a megtermelt dohanyok biztosan ezekhez
futnak be, tehat ezekbol visszavezetve meglehet talalni azokat a
kornyezo telepuleseket, akik ide termeltek, itt valtottak be a
dohanyt.

A torteneti hatteret, termesztes, eletmod reszet magam is
szetgugliztam mar, az is nyilvan erdekes, de nekem szemely szerint az
lenne idealis amikor egy csaladot letapogatok es eltunnek/elobukkannak
a semmibol, hogy tudjam melyik masik dohanyostelepulesekre/rol lettek
atcsabitva, ergo hol keressem oket nagyobb esellyel, mintha csak
random keresnem oket. A dohanyosok fokent kulon eltek kulteruleten,
igy sokszor kis pusztak, nevenincs helyekhez kotottek, es ahol
anyakonyvezik oket azok a helyek is sokszor kicsik, igy ritkan
feldolgozottak, indexeltek.

Mivel erre fokuszalo atfogo osszeiras meg ugy tunik nincsen, igy arra
jutottam, (amit lehet kesobb meg megbanok, mert mar latszik hogy nem
kis feladat lesz), hogy osszefesulom ezeket az informaciokat, azokat a
telepuleseket ahol megtalalhato az anyakonyvekben, hogy dohanyos,
dohanykertesz stb foglalkozast jeloltek, illetve azokat a
telepuleseket amik az altalatok is ajanlott rengeteg forrasban
megemlitenek.

Nyilvan ez egyedul nem fog sikerulni, ezert - ahogy mar most is sokan
jeleztek nekem hol voltak oseik dohanyoskent feljegyezve - arra
kernelek titeket, ha fatokon van dohanyos, jelezzetek mely
telepuleshez kototten van ilyen informaciotok, esetleg melyik evbol,
vallasbol, illetve ha anyakonyvi feldolgozasaitok kapcsan megakad a
szemetek azon, hogy valaki dohanyoskent van jelolve legyetek kedvesek
megirni nekem a telepulest es az evet, hogy felvegyem a telepulest a
listaba es utanajarjak mikortol van ott legkorabbi dohanyos bejegyzes.

Tehat a cel nem nevlista lenne, hanem telepules lista.
Legalabbis igy elsore, aztan talan a lelkes utokor csinal belole
bovebb adatbazist is.

Megkoszonom, ha segitetek ezzel, es vallalom az osszefesuleset es
keresztellenorzeset ezeknek az adatoknak, hogy aztan mindenki szamara
hasznos kiindulopont lehessen a dohanyos osok kutatasanal.

Mire jo ez?

Egy pelda, hogy nekem hogyan segitett volna legutobb:
kiderult, hogy egy csalad nem mindig zsamboki volt, egy szerencses
keresesi talalat belotte Szolnok Cseberre dohanyoskent a szuloket, es
az eg aldja a pontosan adminisztralo lelkeszt, megjegyezte hogy a
szuletett az mar negyedik gyermekuk. Ez a gyerek is ujdonsag volt, nem
hogy meg 4 elozo testver, de oket megis hol keressem, mert nincs
nyomuk.
Ebben a helyzetben lenne jo tudni hogy pl a Szolnoki dohanybevaltasi
kerulet kornyeken melyik mas telepuleseken zajlott dohanytermesztes,
ahova mehettek, nincs minden indexelve, keresve nincs talalat, valahol
el kell kezdeni a keresest szisztematikusan.

Mindenkinek koszonom elore is, aki jelzi, hogy hol talalt mar
dohanyosrol anyakonyvi bejegyzest a sajat fajan vagy feldolgozasai
soran.

Koszonettel
Huszar Tunde