[Csaladtortenet 2] PDF-ből konvertálás

György Négyesi negyesigy at gmail.com
2019. Aug. 27., K, 13:11:52 CEST

  A Garai Miklós nádor 1422. március 3-án kelt oklevelének szövegét
tartalmazó papírlap hátoldalán található egy szójegyzék, ez azonban az
oklevélszövegnek csak az egyik felét tartalmazza, mivel a lapot hosszában
eltépték valamikor. Az eredeti papírlap másik fele is megvan, mindkettŒ a
Batthyány család levéltárával került a Magyar Országos Levéltár
Diplomatikai Gyıjteményébe. Ez a papírlap ugyanakkor nem a voltaképpeni
oklevél, hanem annak egykorú, egyszerı másolata. Az oklevél szövege arról
számol be, hogy Csévi Sáfár István unokái, János és Miklós még 1417-ben
eladták a Pest megyei Diódon – a mai Diósdon – lévŒ birtokrészüket a hozzá
tartozó két prédiummal együtt Csapi András feleségének, Gutori Katalinnak,
ám sem a birtokot nem adták át az asszonynak, sem a vételárat nem fizették
vissza, jóllehet azt az eredeti egyezség elŒírta volna. A nádor oklevele az
így támadt per folyamán utasítja a fehérvári káptalant, hogy adjon
tanúbizonyságot a kijelölt királyi emberek egyike mellé, aki a vételár
értékének erejéig foglal majd le javakat a Csévi Sáfárok vagyonából. A
birtokot eladó testvérek nagyapja, Csévi Sáfár István jól ismert alakja I.
Károly (1301– 1342) korának: hosszú ideig volt királyának visegrádi
várnagya (1321–1345) és pilisi ispánja (1322–1343). Diódot is Œ nyerte el
Károlytól adományként valamikor 1323 elŒtt, Csév – a mai Piliscsév – pedig
úgy került a kezére, hogy egy helyi birtokos a fiává fogadta, amit a király
1329- ben jóváhagyott. Mivel a pilisi jászokat éppen Csév szomszédságában
emlegetik forrásaink, kézenfekvŒnek tınt a következtetés, hogy a másolat
hátlapján lévŒ szójegyzék valamiképpen kapcsolatban áll a pilisi jászokkal,
akik ezek szerint még az 1420-as években – vagy akár azon túl – is ott
éltek, megŒrizve nyelvüket és azzal együtt jász identitásukat. Az elsŒ
pillantásra észszerı értelmezés azonban minden jel szerint téves. Az igaz
ugyan, hogy a szöveg a Csévi Sáfárok birtokügyével kapcsolatos, csakhogy
Diód jó egynapi járóföldre fekszik CsévtŒl, azaz a földrajzi körülmények a
legkevésbé sem 32 RUBICON TÖRTÉNELMI MAGAZIN ZSOLDOS ATTILA | A JÁSZ
IDENTITÁSTUDAT ELSÃ EMLÉKE Jász szójegyzék Garai Miklós nádor 1422. évi
oklevelének töredéke (egykorú másolat)  si Gyuri
30 4358481
sakk-magazin.hu/4si

György Szamák <szamak.gy at gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. aug. 27., K,
9:15):