[Csaladtortenet 2] GYÓNÁSI TITOK???

Erik Dirbák dirbakerik at gmail.com
2019. Dec. 11., Sze, 16:39:13 CET

Amennyiben az anyakönyvekben ilyesmi előfordul, nem hiszem, hogy gyónási
titokról lenne szó - inkább egy nyilvános tényről. Hisz akkoriban talán még
jobban figyelték egymást az emberek és persze lótottak-futottak beárulni a
lelkésznek a tényeket :-)

Például a Gömör megyei Harmac egyházközség iratai között megtalálható egy
,,protocollum,, az 1787-ik évtől kezdve, amely hasonló bejegyzéseket
tartalmaz:

1792. február 19.
Pásztor János és Pásztor István ifjú egymást rútul káromolván, eklézsia
követésre iteltették.
1792. május 16.
Böte György, a Szolgálójával paráznaságban találtatván, hivatalából ki
tétetett s egyszersmind Eklésiát követett. Nem különben az utánn 3 nappal a
Szolgálója is, Szabó Boris azt véghez vitte az egész Conzisztórium előtt.
1797. augusztus 6.
Bolobás István, a János Öttse, otsmány részegségeért és abbul következett
fertelmes káromkodásáért a Ns. Conzistóriumnak be adattatván ezen tetemes
kettős vétkeért az Eklésiából a Sakramentumra nézve ki tiltatott.

stb.
Szóval sok egyházközségnek a lelkésze, papja vezetett ilyen egyházi
jegyzőkönyvet ami ma hatalmas családtörténeti kincsnek tartok. Hisz ezekből
kiderülhet egy-egy ősünk jellemes, cselekedete :-) És persze az is, hogy
régen sem voltak szentek az embere, sőt...

Üdv. Erik

Borsy István <borsyistvan at gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. dec. 11.,
Sze, 16:16):