[Csaladtortenet 2] vezetéknév végződés

Stverteczky András stverteczky.a at digikabel.hu
2019. Feb. 20., Sze, 10:12:38 CET

Köszönöm a válaszokat!

A kérdéses terület Nyitra vm. északi területe. Újabb gondolatokat generáltak válaszaitok.

Amennyiben az -evics, -ovics végződ a délszlávra jellemző, lehet, hogy vendek menekültek a török elől ide északra?

Egyáltalában ki határozta meg, hogy mit írjon az anyakönyvbe a plébános? Az illető családtag, bemondásra? Netán a plébános? Mind a kettőt el tudom képzelni. Nézzünk egy keresztelést. Gyermekemet kereszteljük, tehát én mindenképpen -ics végződéssel fogom mondani az adatokat. A házasságkötés az már kétváltozós. Él az apám? Akkor biztosan -ics vagyok. Már nem él? Akkor is leszármazott vagyok, de mondhatom a családnevet is. Mi is a családnév? Az egyszer valamilyen okból keletkezett jelző, ragadvány és ez is csak családi szájhagyomány útján terjed. Apám is -ics végződéssel mondta nevét, akkor én is az vagyok.
Mi van, ha a pap emlékezetből írja be az eseményt az anyakönyvbe? Na, ez már sokváltozós. Mi a pap anyanyelve, mennyire ismeri a különböző családokat és anyanyelvüket. Itt minden elképzelhető!

Lehet, amennyiben ilyen szempontok alapján lekutatnánk az anyakönyv összes adatát, pontosabb körképet kapnánk. Az már akár tudományos munka is lehetne.

Kedves Tagok, ez nem egy tudományos esszé, csak egy egyszerű családfakutató sok anyakönyvet látott gondolatai.

Üdvözlet mindenkinek, András