[Csaladtortenet 2] vezetéknév végződés

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2019. Feb. 20., Sze, 16:02:30 CET

Saját tapasztalatom, hogy befolyásolja a beírt nevet a bemondó anyanyelve,
a pap anyanyelve, a pap (ritkább esetben a bemondó) írástudása, a pap által
ismert nyelvek, a korszak, a tájszólás, stb, stb.

Alpár-Kiskunfélegyháza vidékén az 1700-as években lágyabban beszéltek
(szerintem Heves környékéről érkezett ez a tájszólás), így jöttek létre
olyan nevek, mint Parágyi (valószínűleg Parádi), Tarjányi (a Tarjániból)
Vácott láttam, hogy a pap a szláv családnevű embereknél eleinte és néha, de
beírt "-ova" végződést a névre. Ugyanezt tapasztaltam a Pest megyei
evangélikus tótoknál a korai időkben.
Dunabogdányban is láttam "-ova" végződést szlávos névnél, de a német
anyanyelvű pap szenvedése is látszik a magyar nevekkel (Joház, Faszekos,
Kectzke, Sabo)
A svábokat kutatók tapasztalhatták már, hogy a korai anyakönyvekben -in
végződést kapnak a női családnevek, ami mára csak foglalkozásneveknél
maradt meg (Lehrer - Lehrerin). Kérdéses viszont számomra, hogy a faluban
lakók valóban Theresia Schmidtin-nek hívták volna az adott hölgyet.
Magyar anyanyelvű közegben nem is emlékszem, hogy láttam volna olyat, hogy
a családnevet a nő átveszi a házasságakor és mondjuk az említett Theresia
Schmidt helyett mondjuk Theresia Mayert írtak volna. Egyes sváb
településeken és felvidéki tót településeken viszont bevett volt, hogy a
házasság után a nő a férje nevét viselte és említett Theresiánkat halálakor
már Theresia Mayerként kell keresni. Még az 1890-es években is!
Péteri településen találkoztam pl. a Palkosogech névvel, amiről
kiderítettem, hogy a -sogech az tájszólási és régi szlovák formája az
"-ovics" végződésnek

Az -ovics és az -evics végződések egyébként NEM azt jelentik, hogy az
illető délszláv eredetű. Petőfi NEM volt szerb. Ezek a végződések ugyanúgy
jelen vannak a nyugati és a keleti szlávoknál is. Például a Petrowicz név
lengyel (ejtésre petrovics). A keleti szlávoknál és a cseheknél valóban
ritkává válik, de az oroszországi zsidó családnevek mutatják, hogy ott is
képeztek ezzel a formával nevet. A szlovák nyelvben nem azért gyakoribb,
mert olyan sok délszláv költözött volna oda, hanem, mert egy köztenső
helyet foglal el a szláv nyelvek között. Például a nyugati szláv nyelvekhez
képest keleties, a keletiekhez képest nyugatias vonásokat mutat.

Balázs

Stverteczky András <stverteczky.a at digikabel.hu> ezt írta (időpont: 2019.
febr. 20., Sze, 10:12):