[Csaladtortenet 2] Fwd: Re: vezetéknév végződés

Zám László laszlo.zam at freemail.hu
2019. Feb. 22., P, 13:07:34 CET

      Sajnos mostanában csak kb. 3 naponta tudok az EMAIL-jaimra nézni, így 3 naponta halok bele egy kicsit a levél mennyiségbe, de nem panaszkodom, mert jó témák is vannak. Balázsnak nagyon értékelem ezt a hozzászólását és annyit egészítenék, ahhoz a fél mondathoz, hogy "mert olyan sok dél szláv költözött volna oda" :   hogy sokan is érkeztek mai Szlovák területre délről,de ezt nem vitatkozásként írom, mert valóban nem szaporították az evics, ovics végződésű neveket. Mohács előtt és után, amikor az ország belseje kiürült, akkor Szlavónia  (az az Tótország a Drávától délre) lakosai is tömegesen hagyták hátra földjeiket és a Dunántúlon szórvány településeket hagyva maguk után húzódtak felfelé, egészen az északi kárpátokig ahol is rokon szláv területen jobban érezve magukat telepedtek le. A magyar általánosítás szerint, míg délen ez időben a Horvátokat is Tót-oknak hívtuk, később a Szlovákokat is ezzel a névvel illettük. Ők persze jobban tudják a különbségeket. A másik amiben nem vagyok ugyan biztos, de az 1800-as években tettek pontot a -3 Szlovák nyelvjárás - különbségeinek kiküszöbölésére, ami szintén kihatással lehetett a nevek képlékenységét.
                                                                                                    László