[Csaladtortenet 2] fénykép keletkezési ideje

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2019. Jan. 10., Cs, 12:54:32 CET

Kedves kutakodók!
Sajnos, a kép nagyon gyenge, alig lehet valamit kivenni rajta: sem az
asztalon levő tárgyak (talán balra egy telefon), sem a falapon levő kör
alakú képek? sem a háttérben álló szekrényben levő dolgok.
Ami látható: egy fehér tonett szék, ami látszik belőle, ez a híres 4.sz.
modell fehér változata.
Ehhez infóként a Wikiből:
Ebből született meg 1850 <https://hu.wikipedia.org/wiki/1850>-ben a híres
4-es számú szék, az első sorozattermék. Ezek a bécsi Daum kávéház részére
készültek nagyobb mennyiségben, és ma is a „Daum-típus” néven ismeretek. E
típusból ugyanebben az évben 400 darabot szállítottak Pestre
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Pest_(t%C3%B6rt%C3%A9nelmi_telep%C3%BCl%C3%A9s)>
is, az Angol Királynő szálló részére. Ez döntő lépés volt a Thonet-cég
életében a kézműves termeléstől a nagyüzemi sorozatgyártás felé.
Sikeréhez az is nagyban hozzájárult, hogy a bútorok kecses, hajlékony
organikus felépítése a korabeli szecesszió
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Szecesszi%C3%B3> és az 1920
<https://hu.wikipedia.org/wiki/1920-as_%C3%A9vek>–1930-as években
<https://hu.wikipedia.org/wiki/1930-as_%C3%A9vek> kibontakozó Art déco
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Art_d%C3%A9co> és a Bauhaus
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Bauhaus> ízlésvilágához igazodott.
Felteszem, hogy a fehér változat később keletkezett: lányszobák, öltözködő
szobák, nyári lakok felszereléseként.
Látható, hogy az asztal nem tonett, "csak" fehér és a szekrény is barna
üveges, egészen más stílusú: inkább megörökölt, összekevert berendezésre
utal. Erre mutat az is, hogy a deszka (talán bedeszkázott ablak) teljesen
idegen és kulcstartóként szolgál. Az egész vagy egy vidéki nyaralóra,
elszegényedett régi kúriára vagy egy előszoba-ebédlő-mindenes szobára utal.

A hölgyön egy hímzett ruha, egy elég nagy köves? nyaklánc és egy prémes
gallérú kabátka van mintegy festői összevisszaságban, akár a környezete. A
hajviselete rövid és hullámos (bár egy könnyű konty is elbújhat a
kivehetetlen háttérben).
A 20-as évek az egyenes rövid haj, a bubifrizura kora volt, A harmincas
évekre megszűnt a bubiláz, újra hosszabb, lágyabban hullámosított frizurát
kezdtek hordani a nők, először a hosszú területet beharapó hajcsipesszel
dolgoztak, majd jött a hajcsavarók kora, ami a 40-es évekre (hő)dauer
formában élt tovább.

A hölgy már nem fruska, de tartása van. A zavaros környezettel együtt
leginkább a zsidó törvények miatt elszegényedett társadalmi hátterű emberre
gondolok, vagyis inkább a 40-es évekre tippelek.

Üdv. Judit

Sebő Péter <sepeti at freemail.hu> ezt írta (időpont: 2019. jan. 9., Sze,
15:26):