[Csaladtortenet 2] Amikor a kör bezárul

Pócsi Zsolt pocsimail at gmail.com
2019. Júl. 4., Cs, 11:59:09 CEST

Kedves Listatagok!

Egy érdekes kérés jött Nyíradonyba a múlt hónapban.

Argentínából írt egy hölgy a nyíradonyi polgármesteri hivatalnak,
angolul, ahonnan nem kapott választ. Ezért felhívta őket telefonon, és
a néhány hónapja itt dolgozó titkárnő, aki egyedül tud angolul,
döbbenten hallotta, hogy valaki angolul keresi a nyíradonyi
rokonságát.

Az argentin  hölgy édesapja Nyíradonyban született, 1947 körül
menekült el az országból.
Neve Réz István volt, nyolc nyelven beszélt, és több hangszeren játszott.
Utóbbi infó később még érdekes lesz.

A hölgyet továbbították hozzám, azzal kezdték, tudom-e kik a Réz
családjai Nyíradonyban? "Véletlen", a nagyapáméktól három házra lakott
Jó Feri bácsi, anyja Réz Mária volt, és 47 évig szomszédok voltak
nagyapámékkal. Feri bácsi lánya, és anyám osztálytársak, és barátnők
voltak. Mivel Feri bácsiék már meghaltak, rajtam kívül, valamint
néhány idős emberen kívül valószínűleg nem sokan tudják Nyíradonyban,
kik tartoznak a Réz családba?

Ugyanis a hölgy úgy tudta, hogy Réz István szülei Réz István, és Nagy
Flóra voltak, ám kiderült, hogy ők csak a nevelőszülei voltak, ifjabb
Réz Istvánnak az anyja Réz Amália volt. Tehát szerelem gyerek volt az
István.

Elkezdtem kérdezősködni az Amália után, ki ismerte? Mint kiderült a
helyi rendőrségen, majd az óvodában volt szakácsnő, és az egyik most
idős, nyugdíjas tanítónő gondozta utolsó évében, és temette el.

A tanítónőtől nem kis dolgokat tudtam meg.
Réz Amáliát eljegyezte egy itt kezdő r kat. kántortanító, Daragó
István, Nagyivánról. Daragó István 1921-1928 között Nyíradonyban
tanított.

Igen ám, de Réz Amália szegény, árva cselédlány volt, és  Daragó
István szülei közbeavatkoztak, Daragó Istvánt az apja hazarendelte.
Viszont Réz Amália közben megszülte házasságon kívül István nevű gyermekét.

Réz Amália élete végéig hordta a gyűrűt. A tanítónő, aki eltemette, 34
éve őrzi hagyatékát, családi fényképeket Amáliáról, fiáról, az
argentin hölgy apjáról, és Daragó Istvánról. Pár hete az argentin
hölgy Nyíradonyba jött, és mindent, amit kért tőlem, megkapott. Az
apja iskolai igazolványát, ahol a nagyszülő lakott, a sírját, másod
unokatestvért, és egyebet. Bevittem a görög és római katolikus
templomba.

A tanítónő lányaként fogadta. Mint kiderült, Réz Amália, és a tanítónő
anyja 1905-ben születtek, és a tanítónő nagyapja nevelte fel a Réz
árvákat. Réz Amália pedig lányaként szerette a tanítónőt.

Folytatva a kutatást Daragó ágon azóta kiderült, hogy Daragó István
1932-ben megnősült, 3 gyereke született, egy még él. A másiknak a
lánya gyerekkorában Nagyivánon nyaralva hallott történeteket a
családról, amiket csak suttogva meséltek. Mint kiderült Daragó István
egyik lánya, és annak családja tudott, illetve hallott Réz Istvánról,
de nem tudták hogy keressék meg? Nem is tudták volna, hiszen
Argentínában élt.

A Daragó családban többen ének-zene tanárok voltak, vagy azok ma is.
Tehát a zenei vonal öröklődik a családban..

Az argentin hölgy semmit nem tudott apja családjáról, az apja
kereskedelmit végzett, szín jelessel, és mindig úriasan terítette az
asztalt. Ebből a hölgy azt gondolta, hogy a család nemes. Számára sokk
volt megtudni az igazságot. Bár csak két napot töltött itt, de sok
mindent kapott a hölgy. Megkapta a családi fényképeket, a családfát,
rokont, és érzelmekben gazdag dolgokat.

Lesz folytatás. Facebookon megtaláltam a Daragó ágon az unokatestvérek
közül kettőt, az argentin hölggyel felvették a kapcsolatot..
Lesz későbbiekben találkozó.

Bár Daragó István elhagyta családját, de köszönhetően a nyugdíjas
tanítónőnek, és még jó pár embernek, létrejött egy kapcsolat.

Muszáj voltam leírni.