[Csaladtortenet 2] segítségkérés Őskeresős kutatótársakhoz

Zana János jzana9941 at gmail.com
2019. Júl. 5., P, 15:10:59 CEST

2019.07.01. 17:41 keltezéssel, Babcsányi István írta:
> Mojsisovics Sámuel és Unghváry Eszter a szülők. Ez megvan a házassági
> bejegyzés nélkül is. Erre irányult a kérdés?
Aszódon kötöttek házasságot 1823 február 4-én. Mojsisovics Sámuel apja
Aszódon volt lelkész, Unghváry Eszter apja pedig Kosdon volt jegyző.
Engedjétek meg, hogy mindezzel kapcsolatban megosszam veletek a
gondolataimat.
Elnézést, de hosszú lesz, amit írok. Indíttatásom kettős. Egyrészt a
listán felhívták a figyelmemet a szarvasi anyakönyvek vizsgálatára (úgy
emlékszem, Babcsányi István). Olyat tettem, amit még soha:
végigböngésztem a halálozási anyakönyveket 1826-tól 1836-ig, elszomorító
eredménnyel. Hozzáteszem még, amit eddig is tudtam az Őskeresőről:
ükanyám rettegi Ungvári Eszter tizenkét gyermeket szült. Közülük négy
érte meg a felnőttkort, legalább hatan meghaltak, mielőtt megérték volna
az első születésnapjukat. Gondoljatok bele, mit jelent ez egy anyának!
1833-ban egyszerre két kislánya halt meg, 1847-ben két ikerkislánya.

Természetesen, amíg meg nem találtam a bizonyítékát annak, hogy a
gyermek csecsemőkorában meghalt, vélelmezhetem, hogy utána is egy
családfa keletkezett. Sajnos, a héten bebizonyosodott ötükről, hogy a
sorsuk nagyon korán lezárult.
A másik: szintén levelezőtársunk említette (Jóna Sándor), hogy két -
vélhetően vele rokonságban levő személy - tiszteletből vette fel a
Ungvári nevet. Ehhez én is hozzá tudok tenni egy esetet. Ungvári
Esztertől származó unokatestvérem egyik gyermeke is névváltoztatást
kért, és felvette az Ungvári nevet. Ő valószínűleg 1975 körül született.
Az érdekesség, hogy leszármazási láncában leginkább lány, lányunoka,
stb. szerepel (Ő ötödfokú leszármazott).  Ungvári Eszternek két fia is
felvette az anyja nevét 1885 körül.

– Nemcsak az első parancsolat miatt tisztelem azokat, akik előttem jártak.

Nézzük most a kérdés másik oldalát. Ugyanis hiába nyomozok a családfám
után már tizenegy éve, az Ungvári család tagjainak felderítése máig
kemény dió maradt. Eszter ugyanis 1803-ban született, és testvéreinek
nyomon követésébe beletört a bicskám. Itt mindjárt van egy alapvető
probléma. Valamennyi, a XIX. században kinyomtatott dokumentum úgy
tudja, hogy apját Ungvári Gedeonnak nevezték. Téves. Az ő apja József volt.
Ebből annyi bizonyos, hogy sehol semmilyen Ungvári Gedeont nem találtam,
aki Eszter apja lehetett volna (tehát aki 1770 körül született). Ezzel
szemben bizonyos, hogy Eszternek volt egy Gedeon nevű bátyja (Kosd, 1797
február 5.). Mint legidősebb fiú, ő volt a rettegi előnév jogos
birtokosa (legalábbis nem találtam nála idősebb fiútestvért). És épp az
ő családfáját nem tudtam kinyomozni (hat gyermekéről és három unokájáról
tudok.). Vannak adataim, de szakszerű ellenőrzés híjján. Lehet, hogy ez
az ág vezet el Sanyi kérdéséhez.

Most válaszolok tehát kérdésére: az ő általa említett Erzsébet, aki
felvette az Ungvári nevet, lehet is rokon, meg nem is. A XIX. században
a szabad költözködés és a szabad névváltoztatás körülményei miatt ezt a
kapcsolatot annyi nem-indexelt dokumentum átnézése tudná csak igazolni,
ami az erőimet meghaladja. Főként házasságkötésekre gondolok - az
országban bárhol. És az asszonyok helyzete a XIX. században olyan volt,
hogy a férjük halála után ismét férjhez kellett menniük, ami ugye
névváltozással jár.

Elnézést a sok fecsegésért.    Üdvözlettel  János
--
Családfakutatási postafiók. Keresett nevek: Zana, Ungvári, Mauthner,
Békési, Brachtl, Mojsisovics, Mogyoróssy, Kása