[Csaladtortenet 2] csaladtortenet digest, 98 kötet, 6 szám

Gabriella Gál cecilke at gmail.com
2019. Júl. 6., Szo, 13:25:33 CEST

 A Mojzsisovicsokhoz: Protestáns egyházi és iskolai lapok – 6. évfolyam –
1847.1847-08-22 / 34. szám
VEGYES KÖZLEMÉNYEK. Belföld:
Nekrolog. Túróczból 1847. aug. 4-én. A' pribóczi egyház érdemkoszorús
lelkésze Mojzsissovics Jánostól jul. 19-én megfosztatott. A' boldogult
született
Aszódon 1768. évi febr. 18-án; elemi oktatást nyert születési helyén Aszódon,
tanulmányait folytatta ezután Dobsinán, Kézsmárkon 's bevégezte Posonyban. A'
közjónak elébb egész 14 esztendeig mint iskolamester Boczabányán és
Ivankofalván
szolgált, — innen pedig pribóczi lelkésznek 1804-ben meghivatván, e'
szent hivatásában
példás buzgósággal élte fogytáig fáradozott. Egyházi érdemein kivül,
megemlítendő,
hogy ö megyénkben azok közé tartozott, kik a' himlőoltást kezdetében nemcsak
szóval, de tettel is elősegítették ; mi annál dicséretreméltóbb a'
boldogultnál,
hogy ö, nem tekintve azon sokoldalú akadályokat, mellyekkel kezdetben
kiki küzdeni
kényteleníttetett, ezt tiszta felebaráti szeretetből, több évig minden
jutalmazás
nélkül teljesíté. Két korszerű, a' lóherének műveléséről és a' veszetiségről,
tót nyelven írt könyvecskével, a' hasznos ismereteket, különösen a' pórnépnél
terjeszteni igyekezett 's ezen polgári tekintetben szerzett érdemeiért 1842-ben
e' megye táblabírói sorába iktattatott, Házasságra lépett 1794-ben, most immár
elözvegyült Csepcsányi Katalinnal, kivel több gyermeket nemzett, — de csak ötöt
nevelt föl, — jelesül
1) Jánost, ki mint Pest város főügyésze évek előtt meghalt; —
2) Sámuelt, ki Békés megyében Szarvason lakik.
3) Györgyöt, bécsi gyakorló orvostanárt 's hazánknak az orvosi szakmában egyik
notabililását;
4) Annát, néhai Henriczy Mihály assakürthi lelkész özvegyét, és
5) Apolloniát, Hlavács József körmöczi, minden tekintetben derék,
lelkész hitvesét.

Porló maradványai jul. 22-én szokott egyházi szertartással eltakarittattak, —
melly végtiszleletet, annak jeléül, mennyire a boldogult nem külfénynyel, hanem
szerény 's példás magaviselete által érdemlett köztiszteletben, rang- s
hitkülönbség nélkül minden ismerőseinél egyátalában állott, — több elöbbkelő
katholikus hívek, 's ezek élén az első alispán, jelenlétökkel diszesítették.
Egyházi beszédeket mondottak Soltész András, ivankofalvi, és Kvorka
György, szucsányi
lelkészek, — mindazt, mi e szertartás benső emelésére szolgálhatott,
beszédeikben
velős szónoklattal előadván. Béke 's áldás a' békében elszenderült porainak!!!
Közli Sándor Károly, egyházi felügyelő.
Gabi

Mojsisovics Sámuel 1823 és 1826 költözött Szarvasra (a házasságkötés és az