[Csaladtortenet 2] VIGYÁZAT Új Facebook csoport - a módszer VESZÉLYEI

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2019. Jún. 1., Szo, 06:29:07 CEST

Kedves Ildikó!
A Macse egy adatbázisban gyűjti, hogy mely települések anyakönyvei vannak
feldolgozva települési családkönyvekké, sőt a projektgazda (én ...) azt is
gyűjti, hogy mely településekkel kapcsolatban kezdtek meg/ folynak ilyen
kutatások. Ennek célja, hogy a tagság lehetőleg kerülje el a párhuzamos
adatfeldolgozást, ill. az adott településen érintett kutatók megtalálják
egymást a lev.listán keresztül. Szívesen felveszem a listára a kutatott
településedet, ehhez a település nevén kívül kérlek jelezd, mettől meddig
tart a kutatási intervallum, milyen vallás(oka)t érint.

Személy szerint én szívesen megismerkednék arról a "fantasztikus
módszerről", mert elég sok időt eltöltök adatbevitellel, és természetesen
kíváncsi vagyok. Viszont Elődnek igaza van, minden szavával egyetértek én
is! Ezen a listán számos tag tanúsíthatja mekkora tévutakról sikerült
visszaterelnem a kutatást a helyes irányba, csak mert az FS-ről (vagy - és
erről Előd nem írt, pedig biztosan ismeri a jelenséget -, az első helyesnek
feltételezett, az előzetes elvárásnak megfelelő, ám nem ellenőrzött adat
elfogadásából) megismert adatokkal dolgoztak, mert nekem rendelkezésre állt
Kiskunmajsa teljes anyakönyvi adatbázisa.

Szintén nem említette Előd, pedig biztosan egyetértene velem, hogy a
felekezeti akv-ek feldolgozásainak egyik legértékesebb aggregát (az FS-n
soha meg nem jelenő) adata az oldalági felmentések. Ezekből ugyanis -
település feldolgozása esetén - ellenőrizni lehet  3-4 fokig a felmentés
alapjának valódiságát, s ez páratlan lehetőség például a gyakori nevű
személyek elkülönítésében. (Erről született egy - aligha cáfolható - cikk
is a Matrikulában "Quo vadis családfakutatás" címmel pár évvel ezelőtt.)
Aki próbált már egy Kovács István-Szabó Katalin házaspár nyomára bukkanni a
19. sz. közepén, az érti ennek a jelentőségét!

Bár az üdvözítő módszerről nem árultál el semmit a hozzászólásban, az
nyilvánvaló, hogy az FS indexelt adatbázisa az alapja.

Ezzel szemben én a leghatározottabban állítom, hogy:

1. Az FS indexelt adatbázisa alkalmatlan családfa kutatásra, nem is azért
jött létre. [Persze a világhálón elérhető anyakönyvi adatok fantasztikus
dolgok, de a téves adat sorsa is azonos a helyessel. Milliószor gyorsabban
terjed szét, ráadásul a lusta családfakutató (vagy akinek nincs más módja,
mint azt használni) elfogadja a téves adatot igaznak, hisz "benne van az
adatbázisban"!!]

2. Ha már adatfeldolgozás, akkor (ma már, én) kizárólag az anyakönyv
teljes, minden adatát feldolgozó adatbázisban hiszek. Csak ennek van
állagvédelmi jelentősége, csak ilyen adatbázis jelenti az alapját
mindenféle tudományos feldolgozásnak - éppenséggel családfa kutatásnak is.
Az anyakönyvek eredetileg sem családfa kutatási céllal létesültek, ma sem
ez az elsődleges céljuk. Ha már elénk került, és kiírjuk az adatsor 2/3
részét, akkor érdemes a maradék 1/3-ot is feldolgozni, hogy ne kelljen
később újra elővenni ugyan azt az anyakönyvet. Azon persze lehet
lamentálni, hogy a teljes feldolgozás milyen legyen (Terka-Teréz-Teca
kérdésköre a leveledben), és az is elég nyilvánvaló, hogy ennek a
gondolatnak számos ellenzője van (ismerem mindegyik ellenérvet, egyik se
cáfolja a lényeget), de az biztos (számomra), hogy ha terem a cseresznyefa,
akkor minden szem gyümölcsét meg kell becsülni.

3. A genealógiai Kánaán csak akkor érkezik el, ha minden településnek
elkészül a *teljes *települési családkönyve - erről is olvasható érvelés a
macse honlapon -, *és* elektronikusan kutatható az anyakönyv *minden *adata,.
Egy településnek akkor látható teljes kereszt- és hosszmetszetében a
korabeli lakossága (annak minden társadalomtudományi vonatkozásával
együtt), ha a kutató egyszerre rálát az időrendi adatsorra (ez maga az
anyakönyv, nyilván itt most már az elektronikusan átírt, de teljes
anyakönyvre gondolok), és az időrendi adatok családokká konvertált
adatbázisára (ez maga a települési családkönyv). Aki a saját családfájának
(egy idő után szükségképpen öncélú és az ágvégek rejtőzködő adatkeresésével
akár évtizedeket is elszöszölő - nem vitatva ezen kutatások érdekességét és
izgalmát) kutatásán túljut (nem befejezi, azt nyilván nem lehet, hanem
"csak" érzelmileg hátrébb sorolja), az könnyen belátja, hogy az igazi
kihívás, és a családkutatók szűk közösségnek igazi szolgálattétel egy egész
település anyagát rendszerbe szedni. [Erről Müller György beszélt közel 30
éve, amikor bemutatta Pécsen az Izményi települési családkönyvét.] Ha
igazam van, akkor az indexelésbe fektetett hatalmas energiák java
felesleges energiafelhasználás, mert előbb-utóbb elő kell venni megint az
eredeti anyakönyvet a teljes feldolgozás érdekében.

A Facebook csoportokkal soha nem értettem egyet. Egy ilyen csoporttal sem,
nem hogy még egyszerre többel. Én sem vagyok fent a Facebookon, nem is
leszek, és el kellene már végre dönteni, hogy az Egyesületnek van Facebook
csoportja, vagy a Facebook csoportnak van egyesülete? A Macse elnöksége
ebben a kérdésben nem foglal állást... De ez már tényleg szigorúan
magánvélemény, és aligha népszerű Facebook imádat idején....

üdv:

gy

Ildikó Cseh <ildigo65 at gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. máj. 31., P,
23:29):