[Csaladtortenet 2] megerősítést kérek - azt hiszem

nia niamano at gmail.com
2019. Már. 27., Sze, 00:07:16 CET

Kedves Kutatók!

Egy kis megerősítésre lenne szükségem (azt hiszem). Hosszú lesz, úgyhogy
röviden összefoglalva a kérdésem:

1. 1840-1880-as évek, Lőcse és környéke. Létezhet olyan, hogy az apa
Marczinkó György néven született, majd amikor olyan településre költözött,
ahol már volt egy azonos nevű család és ráadásul azonos nevű férfi is,
akkor valamilyen alapon új nevet kapott (esetünkben Lorko György lett),
amit a lánya is megkapott születésekor, anélkül, hogy jelölték volna az
eredeti nevet?
(Lorko Cziczele néven lett anyakönyvezve a lány) A helyi családnak is volt
egy ugyanolyan keresztnevű lánya, abban az időben, az biztos, őt Marczinkó
Ceciliaként keresztelték.
Aztán a lány mikor elköltözött újra "használta" az "eredeti" nevét
(Marczinkó Cecilia) az új lakóhelyén?
Jelen esetben adott a Lorko Cecilia (Cziczele) néven keresztelt hölgy Felső
Répáson, aki Griger-ré változik Lőcsére költözve, majd Iglóra költözve
visszanyeri az apa valódi születési nevét, a Martzinkót.
És ha így van, a Griger név akkor is rejtély egyenlőre, hogy hogy ragadt
rá, bár csak Lőcsén használja, így lehet hogy ott meg Marczinkó és Lorko is
lakott?

2. Van-e ötletetek, hogy mit jelenthet a Lorko mint ragadványnév?

3. A csatolt képen segítenétek megfejteni nekem mi volt feltüntetve a neve
alatt pontosan Hradiszky György-nek (ha jól olvasom: "c. r. miles
ablicentionatus usque ad revocationem Tormontarius 3 ? ? ?" ) ? Illetve a
megjegyzés rovat tartalma (ami valószínűsítem arra utal, hogy eltávozáson
volt, és erről volt irata? "sponsus literas ablientionales produxit")
Sajnos abszolút ismeretlenek nekem a latin katonai kifejezések. Van-e
javaslatotok hol kereshetnék a környék katonáiról információkat ebből az
időből? Hungaricana-n nem volt szerencsém eddig.

És akkor részletesen kifejtve, ahogy haladtam:

Adott a biztos felmenő: Hradiczki Vince György, itt a házassága, az ő
szülei a kérdésesek:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-6519-2Z3?i=202&wc=92QG-166%3A40679301%2C51564101%2C40725901&cc=1452460
Tehát a szülők, akik Kassán éltek, és napszámosok, földművelők: Hradiszky
György aki 1903-ban már nem él, és felesége, MARCZINKÓ Czeczilia, aki
1903-ban még él.

Annak rendje s módja szerint meg van a születési anyakönyv 1876-ban:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9RQ1-9LH?i=469&cc=1554443
Amiben a lengvárti Georgius Hradiszky (innentől csak G.H.) és felső-répási
Caecilia MARCZINKÓnak született meg Hradicki Vince György nevű fia Iglón
(363 szám alatt). Az apa foglalkozása: Hajdo oppid. Cassoviae, amit én
katonának gyanítok (hajdo oppidum Cassoviae=Kassa városi hajdú), bár kaptam
rá marhapásztort is megfejtésnek, és valóban lehet az a hajdú - amit
alátámasztana az is, hogy földművelőként szerepel 1903-ban.

Innentől igyekeztem időben "körben" testvéreket találni és itt kezd
bonyolódni a dolog:
1. Mária Hradiszky, született Felső Répáson 1867-ben, anyja Cecilia LORKO
(Felső Répás 89), és későbbi házasság alapján törvényesítették, az apa G.
H. (Lentschovia-ból = ami szerintem Lőcse német Lentschau nevének a
torzítása): https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GR7Q-S7GK?i=485

FS Tools segítségével sikerült lementenem a házasságukat (ld. képek), ott,
ahol gondoltam, hogy meg lesz: Lőcse, 1868. május 4. Itt szerepel, hogy G.
H. eltávozás alatt lévő katona, (a képen láthatjátok, hogy aznap 4 katona
is esküdött). A menyasszony Cecilia GRIGER, 23 éves (tehát kb. 1845 a
születése)
https://www.familysearch.org/search/catalog/611298?availability=Family%20History%20Library

2. Anna Hradiszky született Lőcsén (387 szám) 1869, törvényes ágyból, G. H.
lányaként, anyja Cecilia GRIGER. Az apa foglalkozása Hajdo Civitatens:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9R7W-418?cc=1554443
Anna halála 1870-ben:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9R7W-W46?i=609&cc=1554443
Mária és Anna keresztszülei azonosak: Laurentius és Maria Feczko.

3. Cecilia Hradiszky született 1872 Lőcse (itt Leutschovia-ként feltüntetve
72 sz), az anyja Cecilia GRIGER. Az apa foglalkozása: Miles securitatis
(tehát itt is katona).
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GR7W-WR5?i=503&cc=1554443

A későbbiekben egyetlen gyereket sem találtam, Iglón, Lőcsén, Felső
Répáson, Lengvárton, bevallom Kassával még adós vagyok. Tehát a legkésőbbi
gyerek Vincze György 1876-ban Iglón.

Tehát van nekünk egy C Lorko-nk Felső Répáson, aki Griger-ré változik
Lőcsére költözve, majd Marczinkóvá Iglón. Egyetlen nyomot sem találtam
arra, hogy 1872-76 közt Lorko/Griger Cecilia meghalt volna, illetve, hogy G
H újra házasodott volna a környéken.
Mindhárom családnév létezik Felső Répáson...
Csavarként: Szepes megyében volt egy census 1869-ben, amikor a párosunk
elvileg már Iglón lakott - ahol persze nem végezték el a felmérést, viszont
mivel az első gyereknél (Mária) 1867-ben szerepel a házszám Felső Répáson,
így megnéztem a házat, ami 1869-ben már lakatlan volt. Tehát tényleg Iglón
lakhattak már.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G99K-337H?i=688&cc=1986782&cat=983449

És akkor a születések:
G H születése megvan Lengvárton 1841-ben (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9R7S-FGP?i=465&cc=1554443)
ami tökéletesen jó és 1838-1843 közt más G H-t nem találtam anyakönyvezve,
tehát ő biztosnak tekinthető.
Lorko Cziczele (=Cecilia) született 1844-ben Felső-Répáson, ami érthetővé
tenné az első törvénytelen gyereknél az anyja nevét.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:KZRJ-636
Martzinkó Cecilia született 1842-ben Felső-Répáson, azaz ő nem 23, hanem 26
volt a házasságkötéskor https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:KZRJ-DJR

Végigkerestem az 1842-ben született Marczinkó Cecilia életútját. Feleségül
ment Becsker Albert-hez 1862-ben és annak haláláig (1880) élt vele együtt,
ő maga 1895-ben halt meg. Ki sem mozdult Felső-Répásról az anyakönyvek
szerint. Felvittem őket FS-re (LD1G-6VJ), az összes megtalált gyerekkel,
még 1876-ban is született egy, így nem lehet G H felesége. Így elkezdtem
Cziczele Lorko-t átnézni, - mivel legalább Griger Cecilia nem született
(szerencsémre) Felső Répáson akkoriban. C Lorko apja Lorko György, anyja
Pischo Mária (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9R7Q-SWJM?i=420&cc=1554443).
Pischo Mária viszont Marczinkó Györgyhöz ment hozzá 1938-ban! Itt kissé
eldobtam a skalpom, röpke 2 hetes nyomozás után. (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GR7Q-SWZL?i=397&cat=652881
).
Rákeresve Marczinkó György születésére a szomszédos Závadán meg is találtam
és bizony az apja is Marczinkó, innen gondolom hogy a fentiek szerint
cserélhették a neveket. (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9R7H-2BJ?i=112&cc=1554443&cat=652944
)

Köszönöm, hogy végigrágtátok!