[Csaladtortenet 2] Hajóslista Amerikába

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2019. Május. 8., Sze, 16:06:01 CEST

Juhász Piroska írta a libertyellisfoundation weboldalról:
> Van egy oldal, ahol most rákerestem. Keresni lehetett csak, mert amúgy
> fizetős és nekem oda nincs belépésem, de kiadott egy találatot.

Az Ellis Island weboldala belépést kíván ugyan, de nem fizetős. A
képminőség gyatra, mert el akarják adni a jobb minőségű nyomtatványt,
de ugyanazok a képek megvannak a FamilySearch oldalán, sokkal
olvashatóbban.

A FamilySearch-ön úgy a legkönyebb Ellis Island-on keresni, hogy a fő
keresőoldalon (https://www.familysearch.org/search/) jobboldalt lent a
gyűjteménykeresőbe ("Find a Collection") beirjuk, hogy "Ellis".

Dédapám húgát évekig nem találtam, sem az Ellis Island keresőjével,
sem az FS-en. Aztán egyszer valaki a Burgenland Bunch-on keresztül
elküldte az utaslistát: Philadelphiába érkezett, nem New Yorkba.
Ezenkívül Baltimore-t és Boston-t is érdemes megnézni. Az FS-en lehet
"bevándorlás és honosítás"-ra szűkíteni a keresést: a "Restrict
Records By" részben a "Type"-ot lenyitva az "Immigration and
Naturalization"-t kell kipipálni. Másik lehetőség, hogy a fentemlített
gyűjteménykeresőbe beírjuk, hogy "Passenger", és a listából
kiválasztjuk a kívánt kikötőt.

Ezenkívül az Ellis Island utaslistáihoz ajánlom a Steve Morse
keresőit, mert azokban egyik mező sem kötelező -- lehet név nélkül
keresni, hajó vagy nemzetiség vagy hasonló egyéb adatok alapján:
https://stevemorse.org/ellis2/ellisgold.html

Bármelyik keresőnél szem előtt kell tartani, hogy gyakran az
utaslistákhoz képest a macskakaparás olvasható, tehát nagyon gyakori a
félreindexelés. Ez főleg a vezetéknevekre és a helységnevekre
vonatkozik. Az Ellis Island-on nincs segédkarakteres keresés, és nem
szabad ékezetet használni (akkor nem talál semmit). Az FS-en a
kérdőjel egy betűt, a csillag bármennyi betűt helyettesít. A Steve
Morse-on sincs segédkarakter, de lehet szórészletre ("contains") vagy
hangzásra ("sounds like") keresni.

Juli
/\ /\