[Csaladtortenet 2] Fwd: áttérés kérdése egri egyházmegyénél

Benkéné Hanich Györgyi benkez at t-online.hu
2019. Nov. 12., K, 19:47:03 CET

Keves Lista!

Nagyon köszönöm az észrevételeket a kérdésemben.
Mellékelem alul Béla megfejtését a latin szöveggel és a fondjegyzékkel
kapcsolatban.
Érdekesség volt számomra, hogy betegsége folytán tért át a katolikus
vallásra. Vajon milyen betegség után döntött a váltásról 19 évesen?
Rá másfél évre már 1779-ben a katolikus anyakönyvekben Csépán kötött
házasságot. Eddig azt hittem a házassága miatt döntött így. A fordítás
alapján aligha......Érdekesség Csépán később felbukkantak
evangélikusok is. Huber Marcsi, van róluk van adatod? Achim családot
is említik, akiket eddig úgy tudtam katolikusok voltak......illetve a
katolikus anyakönyvekben láttam őket.

Kedves László!
Mindenképpen megnézem a 608-as iratot, mert igazából csak arra lennénk
kiváncsi, hogy 1740-es években felbukkanó
Benke Gergely ősöm is hasonlóan járt el a szomszéd helységben
Kunszentmártonon. Tiszasason előfordult az eddig említett evangélikus
Istvánon kivűl ugyanis egy Benke Mihály 1747-től, aki 1752 körül ment
Jászberénybe és református lehetett illetve ott már úgy
anyakönyvezték. Illetve 1760-as években Tiszakürtön és Tiszasason is
fordult elő a református anyakönyvekben bizonyos Benke Dániel és
Mátyás is. Szóval "tobzódok" a Benkékben Kunszentmárton környékén csak
egy se volt katolikus (leszámítva az 1779-ben házasságot kötött Benke
Istvánt, aki mint most kiderült evangélikus volt)-szóval három
(katolikus, evangélikus, református) Benke család élt egy kupacban ott
akkoriban, jó kis feladvány számomra)))))))))

Köszönettel:
B. Zoltán

----- Továbbított levél Mihalik Béla Vilmos  címről -----
  Dátum: Sun, 10 Nov 2019 20:48:08 +0100

  Tárgy: Re: Fw: áttérés kérdése egri egyházmegyénél
Címzett: Benke Zoltán <benkez at t-online.hu>

    Szia,

   1777. december 22-én a Heves megyei Sas községből származó 19 éves
Benke István mostani betegségében Luther szektáját elhagyván minden
szentségekkel elláttam, és így érvényesen már több újabb alkalommal
meggyónt és áldozott.
      Valóban az evangélikus vallást jelölheti a Luther szektája,
ugyanis két bejegyzéssel feljebb Bözsö Ilona "ex secta Calvini" tért át.

    Az 1804 előtti házassági felmentvényeket 1700-1804 időszakra a nr.
1011 alatt találod
    Az áttéréseket a nr. 608 alatt.

    Üdv,
    Béla

>              _FROM: Benke Zoltán[1] _
>        _SENT: Sunday, November 10, 2019 1:26 AM_
>        _TO: csaladtortenet[2] _
>        _SUBJECT: áttérés kérdése egri egyházmegyénél_
>

>      _Kedves Lista!_
>      _ _
>      _A mellékelt 1777 december 22-én kelt áttéréshez lennének kérdéseim:_
>      _ _
>      _1. Ha jól értem Benke István Tiszasasi lakos evangélikus volt,
> amin csodálkozom, mert reformátusok éltek ott._
>      _2. Abonyi katolikus anyakönyvben találtam és nem értem miért
> írtak erről nála ennyire részletesen sok mindent. Röviden leírnátok
> [...]

_-- _

                                   _Dr. Mihalik Béla Vilmos PhD_
_tudományos munkatárs_
_MTA BTK TTI_