[Csaladtortenet 2] Hatszázezer magyar hadifogoly azonosító kartonja fog hazatérni

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2019. Okt. 18., P, 13:33:44 CEST

Hallgattam a rádióriportot Földváriné Kiss Rékával és Szabó Csabával.
- az orosz levéltártól digitális másolatban, tehát nem papíralapúan érkeznek
meg december elejéig havi ütemezésben a mintegy 600.000 hadifogságba került,
vagy elhurcolt személy kartonján szereplő adatok.
- a kartonok értelemszerűen cirill írással,fonetikusa rögzítve lettek
felvéve, ha jól emlékszem 18 kérdésre kellett a fogolynak nyilatkoznia (név,
szül. hely foglalkozás, katonai, vagy polgári beosztás stb.
problémát fog okozni sok esetben a nevek, születési település beazonosítása,
mivel az adatokat hallomás alapján, többnyire egyszerű katonák vették fel,
azt írtak, amit, és ahogy hallottak... A főlevéltáros asszony említette,
hogy még magyar fülnek sem egyszerű települések, pl. Nyékládháza stb. hogy
lettek leírva ill.milyen rövidítéseket használt az írnok. - Ebben segítség,
ill. támpont lehet, a hazatértekről már itthon a gyűjtőállomásokon felvett,
immár magyar kartonok, amelyekből mintegy 300 ezret őriz a Levéltár.
Ezeket egybe kell vetni a születési dátumok, anyja neve, stb. adatokkal, így
pontosítható lesz a cirill karton.
Ez óriási munka lesz, jelenleg folyik a munkamenet kialakítása, és majd az
adatok informatikai adatbázisba való szerkesztése.
Úgy tervezik, hogy folyamatosan teszik közzé internetes hozzáféréssel a
feldolgozott személyi kartonokat, előreláthatólag 2020-tól. - A munka évekig
fog tartani, az anyagi fedezetét a kormány biztosítja.
A hozzátartozók, leszármazottak részére biztosítani fogják személyre szólóan
is a más adatbázisokban már meglévő adatok hozzáférését.
Osztrák kutatók évtizedes jó orosz kapcsolatainak köszönhetően sikerült
elérni, hogy az oroszok egy "barátságos" 0,87 euro centes árat határoztak
meg kartononként.
A németek és osztrákok ugyanezt 4 euró/karon áron kapták meg, velük sokkal
"szigorúbbak" voltak, na és persze nekik több pénzük is volt...
Kb. ennyi...

Üdv: Jenő