[Csaladtortenet 2] Halálozási ok

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2019. Okt. 21., H, 16:36:28 CEST

Kedves János!
Nem kell a réten mászkálni egy remek tetanuszfertőzéshez. A "Kis
halálok-bibliám" a következőket mondja a tetanusz fertőzésről:

A Clostridium tetanii toxinja által (általában sebfertőződéssel) okozott
kór, népi nyelven dermet, dermedet, sebzési dermedet, merevgörcs, dermedés,
deme, csúzos deme, stb. Tetanusz fertőzöttség, ahol a fertőző baktérium
úgynevezett "behatolási kapun" (pl. nyílt seben keresztül) jut be a
szervezetbe. A bejutott kórokozó anerob körülmények között elszaporodik és
toxinokat termel, melyek a mozgató idegeket károsítják, ezzel bénulást és
görcsöket okoznak. Jellegzetes tüneteivel - kezeletlenül - görcsöt okoz az
állkapocsban, kialakul a szájzár, majd a mimikai izmok görcse miatt beálló
akaratlan mosoly, a risus sardonicus. Ezt követi a nyak megmerevedése,
nyelési nehézségek, majd a mellkasi és a hátizmok görcse. Hőemelkedés,
enyhe láz, az izzadás, és heves szívdobogás, percekig tartó görcsök. A
fertőzés védőoltással megelőzhető, a betegség kialakulása profilaxissal
megakadályozható. A spórák megtalálhatók a bőr felszínén is, de sok állat
beleiben, így ürülékében, általánosságban azonban mindenütt előfordulnak az
utca porában, vagy a kerti földben ("rozsdás szögbe lépett") mindenütt a
világon. Az újszülöttek tetanuszának jellegzetes oka a köldökcsonk
megfertőződése. Az áldozatok olyan újszülöttek, akik anyjuk oltatlansága
miatt nem szerezhetnek passzív immunitást. A (koponyasérülések vagy
-képletek gyulladásának mellékhatásaként) közvetlenül az agyba jutott
kórokozók az agyidegeket s megtámadhatják, a központi idegrendszer
általános kórképét okozva.

üdv:

gy.

Mentes