[Csaladtortenet 2] Temetési szertartások az ak-ekben

Jóna Sándor jona at jonafamily.eu
2020. Ápr. 17., P, 20:42:44 CEST

Kedves Listalakók!

Sokan vannak a listán kezdő k vagy kevésbé tapasztaltak , akik a háttérben cs öndben próbálnak tanulni a levélváltásokból. Én így csináltam annak idején ;) Nekik nagy segítség, ha időnként "segédleteket" ill. útmutatásokat teszünk k özzé .

A latin szótárazás-fordít(gat)ás lehetőségeiről is ezért írtam.
Most némi segítség a temetések, temetési szertartások kategóriáiról.
Nem szakértőként, pusztán tapasztalataim alapján.
Miként latinul is csak annyit tudok, amennyi az ak-ek lapozgatásából rám ragadt.

A kezdetekben nem az elhalálozás, hanem a temetés időpontját jegyezték be.
Mivel ennek többnyire 48 órán belül meg kellett történnie, nem tévedünk nagyot, ha egynek vesszük.
(A keresztelési ak-eknél már lehet nagy eltérés is a tényleges születési időtől - napok, hetek, ritkábban hónapok, de néha évek is. Nagyon sokáig nem jegyezték külön a születés dátumát.) Vissza a temetéshez.
Vannak időszakok, amikor az az érzésünk, inkább pénzügyi könyvelésnek használták az ak-et, összesítették is a bevételeket.
A szertartások segíthetnek a család anyagi ill. társadalmi helyzetének megítélésében.
Eleinte egyszerűbb volt:
- Ének, Éneksz. > énekes, énekszóval (kisded halálánál általában a vagyonosoknál is.)
- Pred./Préd. > prédikációval, azaz tanítással. Ez volt a drágább.
Később több kategória is lett:
- Part' > partiale - részleges (parce - takarékos), egyszerű
- G'rale > generale - általános
- Med. > mediale - közepes? Nem tudom miben különbözik az általánostól.
- Gratt' > gratuitum - ingyenes, önzetlen > leginkább tiszteletben állókat illetett meg, de ettől még a család fizethetett a "pompáért"
- U'sale > universale - mindenre kiterjedő (drága temetés)
és van még egy rovat:
- Velum > lepel - ezt is a gazdagabbak fizették meg.

Biztosan van közöttünk, aki járatosabb a témában.
Egészítsétek ki vagy pontosítsátok az itt leírtakat!

Segítő szándékkal,
üdvözlettel, Jóna Sanyi