[Csaladtortenet 2] kérdés_szülök nincsennek beirva házaspár_Szabadka

Anna Gősiné Greguss ggacs4 at gmail.com
2020. Ápr. 26., V, 10:40:14 CEST

Kedves Zsuzsanna!
Az anyakönyvezés is fejlődött, valahogy így:
Eleinte csak a házaspár nevét írták oda (még az életkorukat sem!).
Aztán a menyasszony apjának a nevét is, ha pedig özvegyasszony volt, akkor
csak az előző férjének a nevét, de a saját leánykori nevét nem.
Aztán, ha a vőlegény nőtlen volt, akkor az ő apja nevét is.
Aztán az mindkét szülő nevét is, ekkor már sokszor a pontosabb lakhelyet is.
Aztán megint kevesebbet (nem tudom, miért hagytak el hirtelen olyan
információt, ami addig szerepelt ugyanabban az anyakönyvben).
Településtől, felekezettől és a paptól is függött - nagyon változatosan.
Például a polgári anyakönyveknél volt olyan időszak, hogy ha az özvegyember
meghalt, a már elhunyt felesége nevét is beírták "néhai"-ként. Sőt, láttam
olyat is, hogy a már régen elvált, volt házastárs neve is szerepel a
halotti anyakönyvben. Aztán új szabályozás jött, és ma már nem írják be :(

Ha csak az apa és a menyasszony nevét tudom, általában valahogy így keresek
a FS-ön:
1) Beírom az apa teljes nevét és a gyerek keresztnevét, először azon a
településen, ahol az esküvő volt.
2) Ha csak egy lehetséges jelölt van a találatok között (figyelembe véve a
lehetséges félreindexeléseket), akkor örülök, és testvéreket keresek:
beírom ismét az apa teljes nevét, de már a gyerek keresztneve nélkül. Ha
szerencsém van, az anya neve is jelezve van valamelyik gyereknél.
3) Ha nincs az anya neve feltüntetve, akkor a potenciális testvérek közül a
legidősebbnek a születési idejétől kezdve elkezdem (még mindig az adott
településen) a házassági anyakönyvekben keresni, hogy volt-e az apa nevével
azonos embernek házasságkötése. Nagyon sokszor találtam már meg az
első gyerek születése előtti 9-10 hónapon belül (jellemzően inkább 1-2 éven
belül) az esküvőt. (Akkoriban nem volt fogamzásgátló, és a nők is általában
szűzen mentek férjhez...)
Sokszor tovább tudok eljutni az anyai ágon, mert ezzel a módszerrel az anya
születését inkább meg tudom találni, de az apáét nem, mert a vőlegény apja
neve sokszor még akkor sem szerepel, ha a menyasszony apjáé már igen.
A teljes keresési stratégiát nyilván nem lehet leírni, mert minden attól
függ, mit találok, és mikor érzem úgy, hogy érdemes egy látszólag halvány
szálat megnézni - ami időnként sikerre vezet.
Üdv,
Anna

2020. ápr. 26., V, 9:03):