[Csaladtortenet 2] Átlagéletkor 1600-as évek eleje

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2020. Aug. 25., K, 16:07:53 CEST

> Kutatok most egy családot, elég jól visszamentem vele, egészen konkrétan
> egy 1637-es összeírásban szereplő Vitáris János nevű jobbágyig. Az
> összeírás szerint ekkor 2 fia és 2 leánya volt. Kérdés, ez a János ekkor
> hány éves lehetett?

Ha a gyerekek az összeírásban csak gyerekként (név nélkül) vannak
felsorolva, akkor még kiskorúak, tehát az apjuk minimum 25 évesnek
mondható (ha korán kezdte és sűrűn csinálta). A másik véglet, amint
írtad, hogy ez a négy a legkisebb a sok közül -- van másik Vitáris
vezetéknevű az összeírásban? -- vagyis már mindegyik tizenéves, és
apjuk már lehet 60-70 éves. Szép kerek számként ebből kijön az 50 év
-- ami persze a nemzedékek számolásában nem segít....

Ha az összeírásban ő az egyetlen Vitáris, akkor a fiatalabb életkor
tünik valószinűbbnek: még nincsenek felnőtt fiai, akik külön
szerepelnének. De mint mások már írták, ebbe belejátszik a pontos
körülmény: 1637-ben törökök dúltak sok helyen, ami másik magyarázat
lehet a felnőtt fiúk esetleges hiányára.

Azt hiszem, itt csak amolyan szaggatott vonallal lehet összekötni a
18. századi embereket a 17. századival; én nem próbálkoznék az
életkora meghatározásával, mert egyszerűen túl sok az ismeretlen
változó.

Juli
/\ /\