[Csaladtortenet 2] Bába esküszegése - Re: Baba (szülésznő) esküje

Roland Ákos Jakab jakabrolandakos at yahoo.com
2020. Dec. 1., K, 13:03:28 CET

 Kedves Husi!
Sajnos nyomtatott formában nincs meg, de ide tudom gépelni, ami ott olvasható:
Az eskü szövege Zám László leveléből (1780-as évek, Nábrád, ref.akv.):
Bába Esketésének Formája
Én N.N. esküszöm az élő Istenre, Ki Atya Fiu Sz. Lélek, hogy én ebben a' Bábai Tisztembe. mellybe most bé állottam hiven szorgalmatosan és jó Lelki esmérettel el járok. Minden személy valogatás nélkül a' kikhez mennem szükséges Lessz. kötelességem szer. el megyek; a' kezemen meg fordúló tsetsemö gyermekekkel és a'nak. Annyával, ki szabott ideig hiven józanon és tisztán bánok; a' születendö gyermek. elétére meg maradasára, mt. az Egyiptomi jó Lelkü bábák L.esméreti szer. vigyázok, annak élete és egéssége veszedelmére sem magam szántszándékos gonoszságból, sem más ösztönzéseböl nem igyekezem. Is. engem úgy Segéljén.
Hogy megértsük, hogy mit takarnak az "egyiptomi bábák", a Bibliát kell alapul venni (2Mózes 1:15-22.). A zsidók egyiptomi rabszolgasága idején a lelkiismeretes bábák a fáraó parancsa ellenére sem voltak hajlandók megölni a születendő zsidó kisfiúkat. A fáraó parancsa szerint szerint csak a fiú csecsemőket kellett megölniük, a lányokat életben hagyhatták.

A hitszegéses bejegyzésről: (1804-1807, Dudar, ref.akv.)
Anno 1804.dik esztendöb.17dik Aprilisben a' Bábaságra hit le tételével kötelezte magát Szolga István Fsge. Nagy Ersebeth a' következendö Elöljárok elött ugy mint. Öreg Pap Mihály, Nedvesi Ferentz, Mazalin Pál, Pap János, Horvath János, Biro Kováts Josef, Földesi Ferentz, Curator Nagy Imre elött. Török Pál Lel.
n.b. Szolga István Fel. Nagy Ersébeth azon való bosszuságábol hogy valamely különös dolgában pártyát nem fogták a' Birák, hanem kárára igazságot szolgáltattak, le tette a' bábaságot, és igy Hit szegésbe esett. Török Pál Pred. 1807. d.16. Juni.

Szóval igen, komolyan volt véve, hiszen Isten előtt tettek esküt. És mivel akkor orvosok nem nagyon voltak kéznél a falusi szüléseknél, a szülés levezetésének minden teendője rájuk hárult.Azt nem tudom, hogy volt-e részük ezeknek a falusi bábaasszonyoknak valamilyen hivatalos képzésben (ami ekkor már néhány helyen létezett) vagy csak egymásnak adták át a tudást. Annyit viszont tudok, hogy az ükanyám, aki szintén bábaasszony volt, őt a falu elküldte Szekszárdra a "Szegzárdi Magyar Királyi Bábaképző-Intézetbe" Van is róla egy szép nagy lepedőnyi oklevél 1902-ből a család birtokában. :-)
A magyarországi bábaképzés történetéről itt olvashatunk:DR. WERLING JÓZSEFNÉ FORRAI MÁRTA:A MAGYARORSZÁGI BÁBAKÉPZÉS FŐBB ÁLLOMÁSAIhttp://vmek.uz.ua/01800/01887/html/ezersz13.htm

A dudari bába hitszegése a bejegyzés szerint személyes sértődésből történt. Hogy jogos volt-e a sértődés, arról nem írnak. Az azonban biztosnak látszik, hogy komoly dolog volt egy ilyen esküszegés, és nem lehetett következmények nélkül felhagyni egy vitás helyzet miatt egy ilyen fontos közösségi szolgálattal.

Üdv: Ákos