[Csaladtortenet 2] Min múlik a gyerek neme?

Anna Gősiné Greguss ggacs4 at gmail.com
2020. Már. 30., H, 14:15:33 CEST

Kedve Gábor!
Igen, ez igaz. Végül "lépcsőházreakcióként" csak magában írtam később
Gyurinak, hogy "Bár közben eszembe jutott, hogy a szocioökonómiai státuszt
az anyakönyvek nemigen tartalmazzák - a kérdőívben pedig ezek is
szereplenek. Esetleg, ha a nemesség ténye szerepel, az közvetve utalhat
erre."

Mindenesetre Rosivall Balázs ma már válaszolt is:
"Nagyon köszönöm a levelét, és hogy a linket továbbította a listára! A nagy
adatszám mindennél fontosabb. Ezért külön köszönöm az ötletet is! A saját
adatok gyűjtésén kívül természetesen minden olyan nagy méretű adatbázis
használatát meg kell fontolnunk, ami az ivararány-mintázatok és okaik
feltárásában segítséget jelenthet. Bennünk ezért a KSH adatainak használata
merült még fel lehetőségként. A családkönyvekre eddig nem gondoltunk. Bár a
mostani kérdőív adatait nem tudja helyettesíteni (ld. alább) , egy
esetleges későbbi vizsgálatban megfontolandó a használatuk. Ezért szeretném
megkérdezni, hogy hogyan is működik ez az online keresés, adatszűrés,
letöltés, mert ugyan most nem tudtam sok időt tölteni az utánajárással, de
még nem sikerült rájönnöm. Azt is megköszönöm, ha megírja, hogy milyen
területekről vannak adatok. Ha jól láttam, főleg erdélyi és (részben) német
nyelvű településekről vannak.

Gyorsan leírom, hogy mért is van szükségünk a kérdőíves adatokra, és mért
nem próbáltuk a nekünk eszünkbe jutó KSH-s adatokat használni. Egyrészt,
fontosak a szocioökonómiai státuszra vonatkozó adatok, amikről szerettünk
volna minél közvetlenebb információhoz jutni. Ugyanis a státusz
összefügghet (egyes vizsgálatok szerint) az utódok ivararányával, ráadásul
más összefüggéseket várunk, ha a szülő és utódgeneráció hasonló
szocioökonómiai státusszal rendelkezik, mint ha jelentősen különbözővel.
Másrészt, szerettünk volna minél teljesebb képet a családokról, tehát
azokról a gyerekekről (illetve azoknak a gyerekeknek az utódszámáról) is,
akik elköltöztek a születési helyükről.

Még egyszer köszönöm a levelét, és előre is köszönöm a válaszokat!"

Tehát hajrá a jelen kutatásban a kérdőív kitöltésével és terjesztésével
(pl. facebook)!
Üdv,
Anna

dr. Csuti Elemér Gábor <csutielemer at antennanet.hu> ezt írta (időpont: 2020.