[Csaladtortenet 2] Véleménykérés: Első világháborús adatbázisok ellentmondásai

Mukli Krisztián krisztianmukli at mukli.hu
2020. Nov. 3., K, 21:00:04 CET

Kedves listalakók!

Az első világháborús veszteségeinkben nálam tapasztaltabbak segítségét
szeretném kérni néhány forrás értelmezésében. Mint az közismert,
szeptemberben megnyílt a Hadtörténeti Intézet adatbázisa a
https://katonahoseink.militaria.hu/ címen. Az ebben található Mukli
József, a 69 gyalogezred gyalogosa, az adatbázis szerint Laonban,
Franciaországban hunyt el. (Mellékeltem erről egy képernyőkivágást, a
születési adatok már az adatpontosításom eredménye.)

Ez olvasható az 1922-es halotti anyakönyvben is, amit a
Belügyminisztérium által közölt adatok alapján jegyeztek be:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GTHY-JYW?i=550&cc=1452460&cat=654631

Ugyanakkor az MNL Első világháborús veszteségi adatbázisában már az
található, hogy Taskent-ben, Turkesztánban (a mai Üzbegisztánban) halt
meg, ezek szerint orosz hadifogságban. Ez azért is furcsa, mert leírásuk
szerint ez az adatbázis a polgári anyakönyvek másodpéldányai alapján
készültek.
https://adatbazisokonline.hu/adatbazis/az-elso-vilaghaboru-vesztesegi-adatbazisa/adatlap/12803328

Mire következtethet ebből egy gyakorlott kutató? A francia hadszínteret
furcsálltam már elsőre is, mivel amennyire utána tudtam olvasni, a 69.
gyalogezred nem járt a francia fronton (a 3. zászlóalj az olasz fronton,
a többi, de legalábbis a 2. zászlóalj biztosan, a keleti fronton
teljesített szolgálatot, persze vonattal rángatták őket több helyszín
között is). Így a Hadtörténeti intézet adatait furcsálltam, viszont a
halotti anyakönyvbe is ezek az adatok kerültek bejegyzésre a B.M.-re
való hivatkozással.

Ha Laon csak mint a hadifogságba esés helyét jelölné, akkor mivel
magyarázzuk azt, hogy az MNL Taskenti adataiban is ugyanaz a halálozás
pontos dátuma, mint amit a halotti anyakönyvbe bejegyeztek, ha pontosan
tudták a halálozás idejét, feltehetően tudniuk kellett azt is, hogy ez
hol történt.

1922-ben, amikor a BM-rendelet született a halál tényéről, már túl
voltunk a Tanácsköztársaságon, nem hiszem, hogy ekkor titkolni kellett
volna BM szinten politikai okokból, hogy "egyes hadifoglyok" orosz
hadifogságban estek el (de történelmi tudásom bevallottan hézagos,
javítsatok ki ha tévedek).

Szóval marad az, hogy (főnökömet idézve) valaki hazudik, vagyis marad
az, hogy az MNL tévesen vezette fel a halotti anyakönyv adatait?

Köszönöm ha hozzá tudtok szólni!

--
MUKLI KRISZTIÁN

_tel: +3630 347 4636_