[Csaladtortenet 2] füzesgyarmati árvabizottmány 1860.

Sándor Béla Tegze stegze at gmail.com
2020. Nov. 5., Cs, 22:04:02 CET

Kedves Kutatók!

Füzesgyarmat, református házassági 1860. (11. bejegyzés)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C33C-MDFQ-3

Szeretném kideríteni Hegyesi Julianna születését. A megjegyzés szerint "a
nő árvabizottmányi engedélyt hozott".

Nem feltételezem, hogy a keresett Julianna nem helybeli volt, mert ebben a
kérdésben nagyon precízek voltak a gyarmati lelkészek. Kikerestem az összes
1841 ±5 éven belül helyben született Hegyesi Juliannát. Egy csomót sikerült
kizárni, de nincs egy sem, akinek mindkét szülője egyértelműen meghalt
volna 1860-ra. Még a jelöltek testvéreinek halottiját is
kikerestem 1860-ig, de nincs utalás bármelyikük feltételezett árvaságára. A
helyzetet nehezíti, hogy Füzesgyarmaton az ABC összes betűjét felhasználták
a hasonló nevű családok jelölésére, viszont nem mindig rakták ki ezeket a
betűket. Szóba jöhet a Cs. Hegyesi, Z. Hegyesi, Hegyesi G., Hegyesi P. és a
megkülönböztető betű nélküli Hegyesi család :)

Azt sem értem, hogy egy 19 éves lánynak mi szüksége lehetett bármilyen
engedélyre. Az árvabizottmányok tudomásom szerint vagyonkezelést
folytattak. Különösebben vagyonos Hegyesire utaló nyomot sem találtam.
Iparosok, vagy földművesek voltak, ahol egyáltalán kiderült a
foglalkozásuk. Fontos, vagy különös emberekről kisregényt írt a lelkész,
nem volt sok ilyen. A Békés Megyei Levéltárban csak a Gyulai Árvabizottmány
iratanyaga van, de nem irják, hogy Füzesgyarmatot érintené. Nem is
valószínű, hogy Nagyváradon kívül máshol is lett volna központi igazgatási
funkció.

Mit lehet még tenni?

Köszönöm,
Tegze Sándor Béla