[Csaladtortenet 2] Fwd: Re: Ifjabb s Öregb

Roland Ákos Jakab jakabrolandakos at yahoo.com
2020. Okt. 15., Cs, 17:26:49 CEST

 Kedves Józsi!
Szerintem az Ifjú és Öreg toldás nem feltétlen jelenti azt, hogy rokonok. Míg az egyéb melléknevek (Kis, Nagy, Alsó, Felső, Király, Ász...) általában közeli rokonságot feltételeznek, az Ifjabb, Öregb ahogy én látom pusztán annyit tesz, hogy a faluban egy időben élő két-három Szabó Jánost megkülönböztesse. Az anyakönyvi feljegyzés nem nekünk lett szánva, hanem csak akkor és ott az ő szemszögükből volt fontos, hogy mégis melyikről van szó. A pap meg a falubeliek úgy ítélték meg, hogy a kettő közül azért csak az már az öregebb. Én ilyen esetben nem is feltételezek közvetlen rokonságot.
Dudaron a református anyakönyvben simán előfordult, hogy adott évben Ifju XY-nak és Öreg XY-nak is született gyereke.

Üdv: Ákos