[Csaladtortenet 2] Házasság segítség

Lengyel, Jánosné kompolthy47 at gmail.com
2021. Jan. 11., H, 22:18:33 CET

Kedves András!
A "ritka" nevek miatt nehéz lesz. Annyi talán biztosnak vehető, hogy
Horváth Rozália 1836-1838 környékén születhetett (1874-ben kötött
házasságánál 38 évesnek, 1904-ben bekövetkezett halálánál 66 évesnek van
feltüntetve). Az is biztosnak tűnik, hogy apja ismeretlen, édesanyja
Horváth Julianna volt. Így hát érdemes Vas megyében keresni olyan
Horváth Rozáliát, akinél csak az anya - Horváth Julia(nna) van
feltüntetve, és kb. 1834-1840 között születhetett. A halotti
anyakönyvben születési helyének Káld van megjelölve, de ez nem 100%,
csak az lehet biztos, hogy ott halt meg. Azt furcsállottam, hogy első
gyermekük születésénél (Németh Barbara, Káld 1865.12.10.) a szülők
harminc év körüliek voltak, ami nem volt nagyon jellemző abban az
időben, hogy az elsőszülöttnél "ilyen idősek" a szülők.  Vagy már
korábban született gyermekük, vagy volt már korábbi házasságuk.
A káldi házassági anyakönyvben viszont találtam egy házasságkötést
1857.11.22-én (183/327), ahol Stephanus Németh dukai (Egyházashetyén
anyakönyvezett) 25 éves nőtlen ifjú feleségül vette a 20 éves káldi
Rosalia Toldi (vagy Todi) hajadont. Rozália szüleiként Josephus Toldi
(vagy Todi) és Julianna Horváth van írva. 1858.10.05-én születik egy
Ferenc, majd 1861.08.19-én egy Rozália nevű gyermekük, többet nem
találtam. Az anya neve mindkettőnél Rosalia Todi. Arra gondoltam - mert
már találkoztam ilyennel - hogy Rozália édesanyja lánya születése után
valamikor házasságot kötött Toldi/Todi Józseffel, és a nevelt lány ezen
a néven lett regisztrálva. Hátha ez a megoldás!
Néztem a szóba jöhető években Horváth néven a házasságkötéseket
(Jánosháza, Bánk, Szécsény, Karakó), de nem találtam. Meg kéne próbálni
körbe járni ezt a lehetőséget!
Üdv, Lengyel Gabi