[Csaladtortenet 2] Nemesség igazolása

Rieger Adrian-Francisc afrieger at tiscali.it
2021. Jún. 20., V, 11:41:23 CEST

Kedves Ádám,
Kedves László,

Köszöm a gyors útbaigazítást. Sajnos nem áll módomban leellenőrizni a MNL-ban az iratokat, Olaszországban élek.
Furálom, hogy olyan helyen (Máramaros vármegyében), ahol egyébként mindenkinél, még a legszerényebb kézművesnél is odateszik a „nemes” szót, az általam kutatott család egy évszázadon keresztül polgári és 1911-ben hirtelen kiderül, hogy nemesek. Tudomásom szerint legkevesebb 60 éven át kellett gyakorolni a nemesi előjogokat.
Röviden a kutatásról: Adott volt egy armális, amelyről a tulajdonosa semmit sem tudott és a tulajdonos bécsi keresztlevele. Az armálist könnyen lehetett beazonosítani. Párhuzamosan eljutottam a 17. századból a 19. század közepéig és a 20. századból 1770-ig. Az összekötő kapcsot nem találtam, mert szerintem az nem létezik:  az általam kutatott ritka nevű család nem nemesi származású! Egy felvidéki német evangélikus szabó leszármazottjai, akik pénzhez jutottak és az érvényesülés szempontjából (egyikük miniszteri tanácsos volt) fontosnak tartották egy nemesi származás "megszerzését": valahonnan megvették a református magyar, azonos nevű család armálisát...
Van logikája az állításomnak?
Kiváncsian várom a válaszokat…

Rieger A. Ferenc

Gesendet von Mail für Windows 10