[Csaladtortenet 2] Tévutak: összeírások - nemesség

A.M. schlosslovo at gmail.com
2021. Már. 15., H, 11:48:22 CET

Kedves Előd,

mindig érdemes megnézni, hogy adott településeken kiket írtak össze.

Jó pár helyen összeírták a jobbágytelken élő nemeseket és
nemeseket/taxalistákat is az adózók mellett 1715/20-ban (mezővárosok és
királyi városok esetében szinte mindig). Nem tudom mi alapján, de úgy tűnik
megyénként máshogy is értelmezték a központi utasítást. Ugyanakkor feltűnő,
hogy néhol csak taxalistákat írtak össze, noha a település jóval nagyobb
lakossággal rendelkezett, elképzelhető, hogy ezekben az esetekben
valamilyen szerződés vagy esemény (telepítési szerződés, természeti
katasztrófa, tűzeset?) miatt a település lakosai nem adóztak, csak az ott
élő taxalista nemesek.

Pl.
https://adatbazisokonline.hu/adatbazis/az-1720_-evi-orszagos-osszeiras/adatlap/4204?search=nemesek&term=eyJxIjoibmVtZXNlayIsImZxIjp7ImRiX2lkIjp7IjlhMTE1ODE1NGRmYTQyY2FkZGJkMDY5NGE0ZTliZGM4IjoiNTIifX0sInNvcnQiOiJzY29yZSIsImFxIjoiIiwiYXFUeXBlIjoiIn0=&curr=2

https://adatbazisokonline.hu/adatbazis/az-1720_-evi-orszagos-osszeiras/adatlap/3944?search=nemesek&term=eyJxIjoibmVtZXNlayIsImZxIjp7ImRiX2lkIjp7IjlhMTE1ODE1NGRmYTQyY2FkZGJkMDY5NGE0ZTliZGM4IjoiNTIifX0sInNvcnQiOiJzY29yZSIsImFxIjoiIiwiYXFUeXBlIjoiIn0=&curr=11

https://adatbazisokonline.hu/adatbazis/az-1720_-evi-orszagos-osszeiras/adatlap/1001?search=taxalist%C3%A1k&term=eyJxIjoidGF4YWxpc3RcdTAwZTFrIiwiZnEiOnsiZGJfaWQiOnsiOWExMTU4MTU0ZGZhNDJjYWRkYmQwNjk0YTRlOWJkYzgiOiI1MiJ9fSwic29ydCI6InNjb3JlIiwiYXEiOiIiLCJhcVR5cGUiOiIifQ==&curr=19

https://adatbazisokonline.hu/adatbazis/az-1720_-evi-orszagos-osszeiras/adatlap/983?search=taxalist%C3%A1k&term=eyJxIjoidGF4YWxpc3RcdTAwZTFrIiwiZnEiOnsiZGJfaWQiOnsiOWExMTU4MTU0ZGZhNDJjYWRkYmQwNjk0YTRlOWJkYzgiOiI1MiJ9fSwic29ydCI6InNjb3JlIiwiYXEiOiIiLCJhcVR5cGUiOiIifQ==&curr=18

Ádám

Szabó Előd <szaeltan at gmail.com> ezt írta (időpont: 2021. márc. 14., V,
17:42):