[Csaladtortenet 2] Elakadtam

Nagy László nagyl at kreatormi.hu
2021. Nov. 12., P, 19:16:49 CET

Kedves Listatagok!

Több éve foglalkozom már a családkutatással, amire munkám miatt messze
nem tudok annyi időt szánni mint szeretnék. Többször fordultam már
segítség kéréssel felétek, és mindannyiszor segítő kezet nyújtottak
sokan. Nyilván mindannyian elakadunk egy-egy ág kutatása során, és
nagyon felemelő dolog látni, hogy a közösség ilyen esetekben milyen
sokszor ad lökést a hozzá fordulónak. Most összeszedtem a bátorságot,
mert az ember nem szeret úgy kérni, hogy nem biztos, hogy viszonozni is
tudja a segítséget, és nyilván az sem lenne jó, ha ez a fórum csak arról
szólna, hogy, egyesek dolgoztatnak másokat.

Ennyi - talán terjengős - bevezető után a kérés. Elakadtam egyik ükapám,
Maróti Mihály azonosításában. Amit tudok róla: 1853 június 5-én vette el
ükanyámat, Szenderei Teréziát Szegeden. A Belvárosi egyházközség
bejegyzésében Michael Marocsek néven szerepel, 24 éves és a Palánk 2924.
van megadva mind születési, mind esketéskori címeként. Ennek ellenére
ilyen, vagy hasonló névvel mind a négy szegedi egyházközség anyakönyvét
végignézve sem akadtam a nyomára.

A házasságkötést követően 1854-69 között 9 gyermekük születik. A
gyermekek Marocsik, Marotsik, Maróczi, Maróty, Malóczy, Marocsai neveken
lettek anyakönyvezve, ami betudható annak, hogy az anyakönyvi
bejegyzések mind mástól származnak, de annak is, hogy Mihály -
ellentétben az esketési anyakönyvi bejegyzéssel - nem szegedi lakos,
hanem valahonnan érkezett.

1869. február 3-i, belvárosi halotti bejegyzésében Marócsik Mihályként
szerepel, szintén Szeged Palánk születési és halotti címekkel, 39
évesen. Az egymástól lényeges eltérést nem mutató esketési és a halotti
bejegyzés alapján születési időpontja 1829-30 körüli. És ami nagyon
érdekes, hogy foglalkozásaként vízvezetéki munkás van feltüntetve.
Megpróbáltam a fellelhető forrásokból tájékozódni; ezek alapján valóban
erre az időszakra tehető az, hogy Szeged népességének növekedése, a
város terjeszkedése miatt megkezdődtek az első próbálkozások a mindenre
használt Tisza vizének vezetéken történő eljuttatására a távolabbi
városrészekbe.

Felesége halotti anyakönyvében Marócsi Mihály özvegye olvasható, de az
egyetlen leszármazottakkal rendelkező fiú (dédapám) már a Maróti nevet
vitte tovább.

Ennyi, amit tudok, és elsősorban a név (nevek), másodsorban a tények
ismeretében abban szeretném a segítségeteket kérni, hogy Ti merre
keresgélnétek?

Köszönettel: Nagy László Máté