[Csaladtortenet 2] Kóczy Foreszt - eredmények

Hegedüs Gyula (családtörténet) csaladtortenet at hegedusgyula.hu
2022. Aug. 12., P, 22:51:26 CEST

Kedves Listatagok!

Hallósy Erzsébet javaslatára írtam a bécsi levéltári delegációnak,
ahonnan pár napja meg is érkezett a válasz. Dr. Lenkefi Ferenc még
kutatást is végzett számomra - nem is kicsit, pedig ez egyáltalán nem
munkaköri kötelessége -, végignézte a tiszti nyugdíjaskönyveket és
kifotózta nekem az összes Kótzy/Kóczy nevű tisztet. Ezenkívül felhívta a
figyelmemet a familysearch oldalon található mustrajegyzékekre. Ezeket
már nézegettem korábban, de elvesztem a nevek tengerében, és nem vettem
észre, hogy sok jegyzékben komplett századnévsorok is vannak születési
hellyel és idővel.

A sok Kótzy tiszt többsége nem nősült meg, és érdekes módon a
legkülönbözőbb helyeken születtek, így családi kapcsolatokat sem nagyon
tudtam felfedezni közöttük:

- Ferdinand Kotzy (szül. Bécs, 1770) kat., Varasdon szolgált, Major,
ledig, meghalt: Belovár, 1862. aug. 4. - (megvan a halotti bejegyzése,
ill. 1768-ban született egy Ferdinand Antonius v. Kotzy Bécsben, aki
valószínűleg ő lesz)
- Joseph Kotzy (szül. Luntzow, Böhmen, 1781 ) kat., Galíciában szolgált,
Kapitänlieutenant, ledig, meghalt: 1837. máj. 14. Czankovátz?
- Joseph Kotzy (szül. St. Georgen, Kroatia, 1803) kat., Horvátországban
szolgált, ledig, meghalt: Cahe? / Catze?, 1864. jan. 25.
- Franz Kotzy (szül. Maligradecz), kat., Karlócán szolgált, ledig,
meghalt: Belovár, 1854. ápr. 3.

- Fortunat von Kotzy (szül. Kraliewitz, Böhmen, 1766) kat., Bánátban
szolgált, Oberst, házas, meghalt: 1825. dec. 4. (Karlstadt – Karlóca) -
szintén megvan a halotti bejegyzése, és most a születésit is megtaláltam
egy csehországi anyakönyvben
- Adolf Kotzy (szül. Belovár, 1813), kat., Galíciában szolgált, ledig -
megvan a születési bejegyzése (1812, apja: Fortunatus)

- Wiktor von Kotzy (szül. Miskolc, 1827, lakik Raab) kat., ledig,
meghalt: Pozsony, 1911. júl. 3.

Az utolsó találat számomra a legérdekesebb, ő ugyanis Kóczy Forest
(1787-1861) legkisebb fia, akiről eddig nem is tudtam, de most
megtaláltam a születési bejegyzését a miskolci anyakönyvben. Ezek
szerinte a Kóczy-Schopf házaspárnak nem 11, hanem 12 gyermeke született.

Lenkefi úr javaslatára gondosabban átnéztem a 32. gyalogezred
mustrajegyzékeit. Az első, ami feltűnt, hogy megdőlt az a
feltételezésem, hogy Forestus annak a Franznak a fia, aki magasabb
rendfokozatban ugyanannál az ezrednél szolgált. A mustrajegyzékből
ugyanis kiderült, hogy Franz v. Kotzy 1807-ben 32 és fél éves volt,
tehát 1774 körül születhetett, így nem lehetett az apja Forestusnak, aki
1787-es születésű. Ráadásul Franz nőtlen volt. Születési helye egyébként
a horvátországi Kopramitz, amit egyelőre nem sikerült még
beazonosítanom.

De Forestusról valami mégis kiderült a mustrajegyzékből: két helyen is
szerepel, hogy születési helye Oedenburg, azaz Sopron. Sajnos azonban
sem a katolikus, sem az evangélikus anyakönyvben nincs meg a születése.
Elvileg lehetséges, hogy az apja ott volt katonatiszt, és a helyőrségi
anyakönyvbe jegyezték be a születését, de nem tudom, milyen alakulat
állomásozhatott ott 1787-ben, mert a 48-as gyalogezredet csak 1798-ban
alapították, a 76-ost pedig 1860-ban. Szóval nem kerültem sokkal
közelebb a rejtély megoldásához.

Szolgált még két Kótzy a 32-eseknél, az egyikük Franz, a mustrajegyzék
szerint 1784-ben 55 és fél éves volt, tehát 1728-ban született a Nyitra
megyei Miavában. Persze a myjavai katolikus anyakönyvek 1731-ben
kezdődnek, az evangélikus korábban, de abban nincs benne. De végül is
úgysem lehet közvetlen felmenőm, mert nőtlen volt. A másik Kótzy szintén
Forestus, de ő csak 1788-ban jelenik meg őrnagyként és
ezredparancsnokként, de 1790 áprilisában meghal. Sajnos neki nem adják
meg a születési helyét és idejét. A ritka név miatt majdnem biztos
vagyok benne, hogy ő lehetett az 1787-ben született Forestus apja,
esetleg nagyapja, de ez még bizonyításra vár. Talán egyszer rábukkanok a
nevére egy másik ezred mustrajegyzékében, ahova a születését, családi
állapotát is bejegyezték.

Elnézést a hosszú beszámolóért, de nagyon köszönöm a segítségeket és a
tippeket, és talán a fentiek segítenek azoknak, akik katonaősöket
keresnek a 18-19. század fordulójáról, mert a mustrajegyzékekben
rengeteg adat van. Szívesen segítek abban, hogyan lehet keresgélni
bennük.

Üdv
Gyula