[Csaladtortenet 2] Kóczy Forest

Hegedüs Gyula (családtörténet) csaladtortenet at hegedusgyula.hu
2022. Júl. 22., P, 19:05:23 CEST

Kedves Listatagok!

Kóczy-vonalon évekkel ezelőtt elakadtam, de most bízva a kollektív
bölcsességben, megosztom Veletek, amit eddig kiderítettem
Kóczy-őseimről, hátha valakinek van ötlete, merre induljak tovább.

Kóczy (Kótzy) Forestus születését, szüleinek nevét és házasságát
keresem. A következőket tudom róla:
1787-ben született, ismeretlen helyen, szüleinek nevét nem tudom.
1806-ban és 1807-ben a Militärschematismus szerint a pesti 32.
gyalogezredben szolgált zászlósként (Fähnrich) Kótzy Forest (Kisfaludy
Károllyal együtt!). Ugyanott szerepel Franz Kótzy százados. Azt
gyanítom, hogy ő lehetett az apja, de nincs rá bizonyítékom.
1810-ben alhadnagy, és itt nincs Franz
1811-ben Franz százados a 32. gy.e.nél, Forest nincs
1814-ben egyikük sincs

1811-ben házasságot kötött Schopf Jozefával, Joannes Schopff és
Catharian Scheck leányával, de a bejegyzést sehol sem találtam meg.
1812-ben Vágújhelyen született meg első gyermekük, szintén Forestus. Az
anyakönyv szerint az apa foglalkozása sóhivatalnok.
Ezt követően rengegeg adatom van róla, 7 gyermeke született Puhón, aztán
még 3 Miskolcon, ahol szintén sóhivatalnok volt. Meg is jelent róla egy
német nyelvű újságcikk 1828-ban, ami a családon végigsöprő
skarlátjárványról szólt (szerencsére mindegyik gyermek túlélte). Később
felesége szülővárosába, Győrbe költözött, és ott halt meg 1861-ben. A
halotti bejegyzésnél azt írják, hogy 50 éve volt házas, ami megerősíti
az 1811-es esküvőt.

Végignéztem az összes fellelhető budai és pesti anyakönyvet, de nem
találtam meg a azületését. Felesége győri volt, de a győri
anyakönyvekben nincs nyoma a házasságnak. Ugyanakkor elképzelhető, hogy
a Schopff-család Pest-Budán lakott ezekben az években, ugyanis egy ifj.
Schopff János a budai piaristáknál I. osztályba járt, és Josepha János
nevű öccse 1799-ben született, szóval valószínűleg ő az illető.

Azért gondolom, hogy Franz lehetett Forestus apja, mert az első gyerek
születésénél az egyik keresztapa Ferdinand Kotzy, márpedig szolgált egy
ugyanilyen nevű tiszt 1805-ben a varasdi határőrezrednél egy Fortunatus
Kótzyval együtt. Az tehát a gyanúm, hogy egy katonadinasztiáról van szó,
melynek tagjai feltűnően vonzódtak az F-betűvel kezdődő keresztnevekhez.

Úgy tűnik, hogy a Kóczy-család tagjai már régóta a pesti gyalorezredben
szolgáltak, a Schematismusokban ugyanis a következők szerepelnek:
1767: Franz Kotzy – Capitän-Lieutenant
1771: ua.
1774, 1777: Franz Kotzy – Hauptmann
1779: Franz Kotzy – Obristwachtmeister
1786: Franz Kotzy – Obristlieutenant
1788: Forestus v. Kotzy – Obrist und Regimentscommandant
1789: Forestus v. Kotzy – ua.
1792: Franz Kotzy – Fähnrich
1793-96: Franz Kotzy – Unterlieutenant
1797-99: Franz Kotzy – Oberlieutenant
1800: -
1801-1805: Franz Kotzy – Capitänlieutenant
1806: Franz Kotzy – Hauptmann
1807: Franz Kotzy – Hauptmann, Forestus Kotzy – Fähnrich

Egy német nyelvű ezredtörténet szerint az idősebb Forestus Kotzy
(feltehetőleg az 1787-ben született Forestus nagyapja) az
ezredparancsnokságig vitte, és 1790. ápr. 7-én halt meg Pesten. Mondanom
sem kell, hogy anyakönyvi nyomát nem találam ennek sem.

Kóczy T. Lászlóval sok évvel ezelőtt már váltottam levelet, de nem
találtunk kapcsolódást a két család között.
Ha bárkinek van ötlete, hogyan indulhatnék tovább, kérem, ossza meg
velem.

Előre is köszönöm!

Hegedüs Gyula