[Csaladtortenet 2] előző generációk neve

Mukli Krisztián krisztianmukli at mukli.hu
2022. Jún. 13., H, 11:21:37 CEST

Kedves Lista!

Több, mint egy évvel ezelőtt már előkerült ez a téma a levelezőlistán,
akkor sikerült addig jutnunk, hogy ezek a különböző táblázatok, amik
Facebookon terjednek és ti is emlegettek, valószínűleg Szegedi László
szlovákiai történész Heraldikai Lexikon című művéből származnak.

https://hu.wikibooks.org/wiki/Heraldikai_lexikon/V%C3%A9rrokons%C3%A1gi_t%C3%A1bla

Akkor Szabó Előd magyarázta el, hogy mi is az esetleges különbség oka a
szakkönyvek és a magyar nyelvben általában használt rokonsági fokok
megnevezése közt (talán nem haragszik meg ha egész levelét beidézem):

"Az eltérő felosztást (déd, ük, szép helyett: déd, szép, ük) egy konkrét
személy (most nem tudom, németes neve van) gyökereztette meg (vagy
inkább gyomosította) a hivatalos genealógiában.
Ezt úgy kell érteni, hogy a emiatt a szakirodalom részben így kezdte
használni, amelyről természetesen a normális, magyar sorrendet használó
népnek fogalma sem volt.
Így alakult ki, hogy a déd, szép, ük sorrendet amolyan tudományoskodó
sznobizmusból így illik írni, ha komoly embernek akarsz tűnni...
és biztos van olyan, aki már nem meri máshogy mondani, nehogy
dilettánsnak tűnjön :)
Szegedi László is ezért használja így, amely okból már több szenvedélyes
vitánk volt ez ügyben...

(Ugyanakkor a "jobbapa" mellé javasolnám a "balapát" is :D )"
Családtörténet2 levelezőlista archívum 2021. március. 26. -
http://levlista.theka.hu/pipermail/csaladtortenet/2021-March/038154.html

Üdv

---
MUKLI KRISZTIÁN