[Csaladtortenet 2] [MACSE: 26638] -ik végződésű szlovák vezetéknév

szael szaeltan at gmail.com
2022. Sze. 4., V, 11:35:27 CEST

Kedves Felicián!
A szláv névképzők valójában csak melléknévképzők, nincs szó szerinti
jelentésük és nagyjából mind ugyanazt jelenti.
(-ik, -szki, -ák, -ic, -ics, -ov, -ovics, -csics, -ovcsics, de bármelyik
elé beillik az -ov birtokos toldalékja)
Ezeket anno sokszor lefaragták magyar nyelvkörnyezetben, érzékelve az
idegen nyelven levő részt és vagy "szótőre hagyták", vagy magyar
névképzővel látták el.
Pl. őseimnél Hrabovszki -> Rabovszki -> Rabóczki -> Rabócz változások
történtek, ami gyakorlatilag Bátorit, de legalábbis Rabói-t jelent.
Telepócon láttam Kimov és Kimák alakban is írni ugyanazt a nevet.
Az -ics végződést a délszláv nevekből magyarra -ity alakban írták át (tehát
ez a magyaros változat) ami arra a tévedésre alapul, hogy a ć (ћ) hang
magyarul TY, ami nem igaz, lágyabb, mint a cs, de közelebb is van hozzá,
mint a ty-hez.
A válaszom tehát, hogy a szláv nevek képzői ("az anyakönyvi időkben") még
nagyon képlékenyek voltak, gyengén tapadnak a névhez, nem képezik igazán
annak szerves részét, csak a szótő az érdemi név. Főleg feleségek esetében
sokszor fel is cserélhette valami praktikusabb név is!
üdvözlettel: Szabó Előd

'Burian Felician' via Magyar Családtörténet-kutató Egyesület (MACSE) <