[Csaladtortenet 2] Látom rendesen belenyúltam a darázsfészekbe!!

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Dec. 1., P, 17:51:34 CET

Balázs, azt írod, hogy a Magyarországon született személy nevét magyar
szokásjog szerint KELL írni. Ezt mire alapozod?

Mielőtt ezeket a szabályokat lefektették volna, sokkal lazább volt a nevek
írásmódja is, nemcsak vezetéknevek, hanem keresztnevek tekintetében is...
magyar nyelven vezetett polgári anyakönyvekben ugyanazt a személy láttam
ugyanúgy Viktorként és Győzőként is bejegyezve. De ez csak egy kiragadott
példa.

A helyesírási szabályzat szerint:

155. Mind a családneveket (vezetékneveket), mind a keresztneveket
(utóneveket) nagy kezdőbetűvel írjuk: *Bakos, Deli, Körmendi, Szántó; Éva,
Zsuzsa, György, Pál; Szerencsés András, Szeremlei-Szabó Zsolt; *stb.

A családnevek és a keresztnevek írásmódját – helyesírásunk rendszerének
figyelembevételével – az anyakönyvezésre és a személyi okmányok
kiállítására vonatkozó jogszabályok állapítják meg.

Forrás:
https://hu.wikisource.org/wiki/A_magyar_helyes%C3%ADr%C3%A1s_szab%C3%A1lyai/A_tulajdonnevek_%C3%ADr%C3%A1sa

Illetve 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról

46. § *  <https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000001.tv#lbj162id65c9> (1)
A nemzetiséghez tartozó személy

a) *  <https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000001.tv#lbj163id65c9> kérheti
gyermeke családi nevének a nemzetiségi nyelv szabályainak megfelelő
anyakönyvezését, és gyermekének az adott nemzetiségnek megfelelő utónevet
adhat,

b) kérheti az anyakönyvezett utóneve helyett az annak megfelelő nemzetiségi
utónév bejegyzését,

c) kérheti az anyakönyvezett családi neve helyett az adott nemzetiségi
nyelv szabályai szerint képzett családi név bejegyzését, és

d) *  <https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000001.tv#lbj164id65c9>
kérheti,
hogy a családi és utónevét, illetve gyermeke családi és utónevét az adott
nemzetiségi nyelven is bejegyezzék.

(2) A nemzetiségi utónév bejegyzésére irányuló kérelemben nyilatkozni kell
arról, hogy a választott nevet mely nemzetiség használja.

(3) *  <https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000001.tv#lbj165id65c9>
Nemzetiségi
utónévként az érintett országos nemzetiségi önkormányzat által
összeállított és közzétett nemzetiségi utónévjegyzékben szereplő utónév
anyakönyvezhető.

(4) *  <https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000001.tv#lbj166id65c9>
Nemzetiségi
családi név, valamint a nemzetiségi utónévjegyzékben nem szereplő
nemzetiségi utónév anyakönyvezhetőségéről az érintett országos nemzetiségi
önkormányzat állásfoglalása az irányadó. A nemzetiségi utónévkönyvben nem
szereplő nemzetiségi utónév tekintetében közvetlenül az érintett vagy az
anyakönyvvezető, illetve az anyakönyvi szerv megkeresi az érintett országos
nemzetiségi önkormányzatot, amely az állásfoglalását a megkereséstől
számított 30 napon belül adja meg. Azt az utónevet, amelynek bejegyzését az
érintett országos nemzetiségi önkormányzat jóváhagyta, azt az országos
nemzetiségi önkormányzat az utónévjegyzékbe haladéktalanul felveszi.

(5) *  <https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000001.tv#lbj167id65c9> Az
országos nemzetiségi önkormányzat az általa összeállított és vezetett
nemzetiségi utónévjegyzéket a honlapján teszi közzé, amely tartalmazza

a) a magyar anyakönyvbe bejegyezhető nemzetiségi utónevet,

b) azt a tényt, hogy az adott nemzetiségi utónév női vagy férfi név,

c) a nemzetiségi utónevet a nemzetiségi nyelv betűivel,

d) ha a nemzetiségi utónév a magyar ábécében nem szereplő betűt tartalmaz,
annak a magyar ábécé betűivel való átírását,

e) – amennyiben van – a nemzetiségi utónév magyar megfelelőjét.

Nagy Balázs <nbal5406 at gmail.com> ezt írta (időpont: 2023. dec. 1., P,
16:43):