[Csaladtortenet 2] örömködés

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Feb. 3., P, 12:28:17 CET

Kedves Kutatótársak!

Hadd osszam meg veletek a heti örömömet, mert úgy érzem, nagy előrelépést
sikerült tennem a kutatásban. :)

A történet ott kezdődik, hogy anyai nagymamám családja Erdélyből származik,
anno anyukám megtalálta a nagymamám bátyja által összeállított "származási
táblázatot", ami biztos sokaknak ismerős a második világháború idejéből...
Nagymamám nagyon fiatalon autóbalesetben elhunyt (anyukám akkor volt 11
éves), és a családtól így "elszakadtunk", nagymamám nővérét kivéve, akire
még emlékszem gyerekkoromból, de a többi testvérről nem tudtam, csak
annyit, hogy összesen heten voltak.

Hogy, hogy nem, nagymamám öccsével sikerült felvenni a kapcsolatot, aki
elküldött két szkennelt papírt, amit még a dédapám gyűjtött össze és írt le
kézzel saját magáról, illetve a feleségéről (dédmamámról). Annyit tudtam
ebből kibogozni, hogy ükmamám (Grau Lujza) nagyszülei Grau Frigyes és
Stenger Mária voltak. A Grau-vonalat valószínűleg "el kell engednem", mert
nagyon úgy tűnik, hogy nagyenyedi evangélikusok voltak, és legjobb
tudomásom szerint a nagyenyedi evangélikus anyakönyvek... eltűntek. Viszont
valahol-valamikor áttértek katolikus hitre, szépapám minden valószínűség
szerint katolikus szertartás szerint lett keresztelve. A Stenger-ágról még
ennyi információm sem volt.

Tavaly év végén "beneveztem" az egy éves ingyenes Ancestryre (1000 fő
feltöltésével), de eddig nem vettem elő a projektet. A héten viszont
elkezdtem foglalkozni a Graukkal, mert a családi jegyzetek között találtam
egy érdekes információt, amivel kapcsolatban már írtam a héten. "*Grau
Frigyes unokatestvére volt Hügel József, aki a kolozsvári „Új világ”
mulatóhely **tulajdonosa volt (a régi Diana- fürdő mellett).*"

Keresés közben feldobott az Ancestry egy nagyenyedi halálozást, az 1 éves
Grau Ignácról, kinek szülei Grau Frigyes és Stenger Anna voltak.
Megkerestem hozzá a keresztelést, ahol - számomra csodával határos módon -
feltüntették az anya születési helyét is: Almás, Bács vármegye. Több sem
kellett, gyorsan felcsaptam a FamilySearch-öt, és már meg is lett a
keresztelési bejegyzése, valamint az eddig hiába keresett Grau-Stenger
házasság is. (A házassági bejegyzésben Mariana szerepel, a keresztelésnél
Anna, de minden valószínűség szerint végig ugyanarról a személyről van szó.)

Stenger Anna/Mária szülei Stenges Alajos/Aloysius és Zauscher Agatha/Ágota
voltak. Mit ad Isten, ezen a ponton összeért a családfám egy
heted-unokatestvérrel, akinek jóvoltából a Zauscher-ág a betelepítés előtti
időszakra, Németországba vissza van vezetve! (Rövid internetes keresgélés
során az is kiderült, hogy a név "magyarosodott" Csauscher formára.)
Szerintem az eddigi kutatásaim során ennél nagyobb meglepetés még nem ért,
és már 3 napja ezt a kérdéskört boncolgatom. :)

Anni, mikor "kezembe" került (persze digitális másolat formájában) dédapám
vázlata, eltökélt szándékom volt továbbvinni az ő kutatását. Ez nem várt
fordulatot vett.

Köszönöm, hogy elolvastátok, további sikeres kutatást kívánok mindenkinek!

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*
Okleveles gyógyszervegyész-mérnök