[Csaladtortenet 2] névkeveredés, zűrzavar, segítségkérés

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2023. Feb. 12., V, 22:56:19 CET

Kedves Lista!

A segítségeteket, együtt gondolkozásotokat kérem az alábbi zavaros
családdal kapcsolatban. Pár éve már feltettem a kérdésemet, sajnos akkor
csak egyvalaki reagált. Azóta sikerült sok adatot szereznem és még inkább
úgy tűnik, hogy az van, amire gondolok, de az egész ügy nagyon furcsa, tele
van kérdőjelekkel és zavarokkal.)

1765-ben Csanytelek településen (anyakönyvezve Csongrádon) megházasodott
Blass Miklós és Gálfi Erzsébet. Biztosnak érzem, hogy ezek a gyerekeik
születtek:
1766-ban Katalin (itt az apa Szegő Miklós)
1770-ben Judit (itt az apa Palásti Miklós)
1771-ben István (itt az apa Szegő Miklós)
1774-ben Borbála (itt az apa Balas Miklós)

Az első három gyerek Csanytelken született és nem találok még egy hasonló
névpárosítású szülőpárost. Az utolsó gyerek már Szegeden született.

1774-ben, az utolsó gyerek halála előtt pár hónappal Csanytelken meghalt
Szegő Miklós.
1776-ban Szegeden megházasodott Blász Erzsébet Hunay Józseffel. (A
menyasszonyt csupán 22 évesnek írták!!!)
Hunay Józsefnek és következetesen mindig Gálfi Erzsébetnek 1776 és 1790
között hat gyermeke született.

1785-ben megházasodik Klivinyi Pál és Blás Katalin Szegeden. A lányt 18
évesnek és nemesnek írják. (Minden más szegedi említéskor civis a "Blás
család", Csongrádon pedig alig-alig jelölték a jogállást.)
Klivinyi Pálnak született gyermeke Gaal Katalintól (1786), Blaskovits
Katalintól (1787), Vlasits Katalintól (1790), Kováts Katalintól (1793 és
1800). 1796-ban Klivinyi Jánosnak(!) született gyereke Kováts Katalintól. A
pap hallásával gond lehetett, mert a keresztapa végig ugyanaz, a
keresztanya a csak a végén változik meg, de a családnevet szinte mindig
elrontotta mindkettejüknél (pl. Dienes/Kényes/Gémes)

1792-ben házasodik László Mátyás és Humai Judit. (A Humai a mostohaapja
után jöhetett.) A lány 18 éves. A párnak kilenc gyermeke született, az
anyuka családneve a gyerekeknél Balásits, Balás és Blas. 1820-as halálakor
Blass Juditként hunyt el.

1795-ben házasodik Hanzel Antal és Homai Borbála. (Szintén a mostohaapa
után jöhetett a családnév.) A lány 21 éves. A párnak legalább hat gyermeke
született. Ebből négyszer Homai, kétszer Blass az anya.

Ez a három lány pontosan lefedi a fent említett három lányt. Istvánt még
nem találtam meg, hogy elhunyt fiatalon, vagy neki is lett-e családja, és
mindezt milyen néven tette.

Na és hogy az egészet még furábbá tegyem, amiért ennyire állhatatosan
túrtam. Volt nekem egy ősöm, akiről a következő adatokat tudtam összerakni:
1786-ban Szegeden megházasodott Lótos Mihály és Baláz Mária, a lány 17 éves
volt. Két gyermekük született, egyszer Latykovics, egyszer Blas volt az
anya családneve. Férje korai halálakor Blás.
1790-ben Szegeden újraházasodik Mátyus Ádámmal, Blász Mária néven. A két
gyermekük a férj lakhelyén, Csongrádon születik, ott Szegő az anya neve.
1797-ben Balázs Mária néven újraházasodik Csongrádon és többnyire Blázsik,
egyszer Blás néven szüli gyermekeit. Férje halálakor Blázs, saját halálakor
Blázsik néven jegyzik.
Házasságaikor és halálakor adott életkora alapján 1768-ban kellett
születnie.

Számomra nagyon adja magát, hogy az 1766-os Katalin és az 1770-es Judit
között született egy Mária. Ő is többnyire Blás néven élt, kivéve
Csongrádon két gyermekénél Szegő volt a neve, mint a valószínű apjának is
többször. Sajnos nem találom a születését sehol. Úgy sem, ha elengedem ezt
az elméletemet és szabadon keresek.

Ötletem nincs a családnév váltakozására. Nekem leginkább a Blaskovics név
lenne az esélyes, azért lehetett két gyereknél is Blaskovics, az egyik
lánynál Vlasics és (Blas)Kovács, illetve a Latykovics is annak a
félrehallása. De a Szegő hogy jön ide?! Mondjuk iIparosok voltak, esetleg
ezzel magyarosították az idegen nevet?

Szeretnék tippeket, ötleteket, támogatást kérni, hogy mit kezdjek most.
Fogadjam el szülőknek a Blas/Szegő Miklós + Gálffy Erzsébet párost? Van
esélyem bárhonnan megtalálni Mária születését? Lehet, hogy prózaian
egyszerűen ő a ritka, aki kimaradt az anyakönyvezésből?
Van annak bármi jelentősége, hogy az egyik lányt nemesnek jelölték a
házasságakor? Szegeden sokszor jelölték polgárnak az amúgy nemes jogállású
család egyes tagjait. Erre nem tudom, hogy volt-e valami rendszer.

Előre is nagyon köszönöm a válaszokat.
Balázs