[Csaladtortenet 2] Fs családfa védelem

Sándor Béla Tegze stegze at gmail.com
2023. Jan. 17., K, 14:08:51 CET

Kedves Mindenki!

Teljesen egyetértek Balázzsal. Zavar a hanyag adatrögzítés. Általában
helyesbítem, még ha nem is érint a személy. Magyar ember neve
vezetéknév-keresztnév sorrendben helyes,  más európaié meg fordítva, az ott
honos ékezetekkel, többnyire nagy kezdőbetűvel, hogy csak a leggyakoribb
hibákat soroljam. Ha nem egyértelmű, hogy milyen anyanyelvű volt az illető,
akkor is biztos, hogy nem latin, ha csak nem az ókori Római Birodalomban
élt. Mivel az FS-en minden közös, érdemes közmegegyezéses elvek alapján
szerkeszteni.

Nem hiszem, hogy az itt írók ilyesmi miatt dohognának, de én is kaptam már
méltatlankodó üzenetet a FamilySearch-ön belül, amiért beállítottam a
helyes vezetéknév-keresztnév sorrendet, valaki ükapukájánál, és az illető
nem értette, mi közöm hozzá, hiszen az az ő saját ükapja. Nem szabad
elfelejteni, hogy a közvetlen családunkon kívül, egy-két generáción túl, az
őseinkre nem lehet kizárólagos jogot formálni. Másnak is lehetnek az ősei,
akár idegeneknek is, akár úgy is, hogy nem tudunk róla, vagy nem tetszik.
Oldalágakon ezer felé kapcsolódhatnak, bárki rájuk bukkanhat, és a rendszer
jellegéből fakadóan módosíthatja őket. A legjobb, amikor felbukkan egy
ismeretlen, és hozzátold egy generációt egy rég befagyott ághoz. Ezeket
kihívásnak fogom fel, és próbálom visszanyomozni. Sok kiegészítést kaptam
így, ami új lendületet adott.

A tényleges trolltámadás, amikor valaki ész nélkül túr szét családfákat,
szerintem a legeslegritkább. Az ilyenek nem is kitartóak. Fellelkesülnek,
megtalálnak egy félkész fát, belerondítanak, de gyorsan ráunnak.
Szerencsére minden visszaállítható, az FS minden módosítást logol, és
minden módosítás visszavonható. De a saját nyugalmunk érdekében erősen
javallott offline is vezetni a családfát. Ha máshogy nem, papír
jegyzetfüzetben.

Üdv,
Tegze Sándor Béla

Janzsó Péter <janzsopz at gmail.com> ezt írta (időpont: 2023. jan. 17., K,