[Csaladtortenet 2] elhunyt lekérdező használata

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Jan. 21., Szo, 09:54:09 CET

Kedves Listatagok!

Viszonylag gyakori kérdés, hogy egy-egy halálozás időpontja hogyan
található meg a tárgyban nevezett funkcióval. Én viszonylag gyakran
használom mostanában, talán már ráéreztem a használatára, ezért szeretném
leírni a tapasztalataimat, hátha másnak is hasznára lesz. A lista szabadon
kiegészíthető! :) Én sem találkozhattam minden speciális esettel.

Mindenekelőtt szükség van Ügyfélapu fiókra, erről bővebben itt:
https://nyilvantarto.hu/hu/ugyfelkapu_regisztracio
Aki nem esik a jogosultak körébe, az bárki jogosultat megkérhet a
keresésére.

Az elhunyt lekérdező elérhetősége:
https://magyarorszag.hu/elhunyt_lekerdezes
Ügyfélkapus belépést követően ingyenesen használható és korlátlan számban
kereshetünk benne.

*Mire való?*
Elsődleges funkciója a keresett személy halálának időpontját megadni.
Frissebb eseményeknél a várost is megadja, de arra még nem jöttem rá, hogy
van-e egy konkrét időpont, ami után kiírja, vagy esetleges.

*Mi kell hozzá?*
A kereséshez az egyetlen kötelezően megadandó adat a keresett személy
születési ideje napra pontosan. Ez szükséges, de nem elégséges adat. A
gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ekkor már a keresés lefut, de nem fog
találatot hozni. Találatot akkor kapunk, ha a rendszer a bevitt adatok
alapján egyértelműen azonosítani tudja a keresett személyt. Márpedig egy
adott napon nem egyetlen ember született. :) Legalább egy vezetéknév
megadása célszerű (ez már általában elég lehet, ha ritka a vezetéknév).
Viszont továbbra sem lesz találatunk, ha a keresett személy vezetékneve
például Kovács, és megadjuk napra pontosan a születését is. Valószínűleg az
adott napon nem csak ő egyedül született Kovács vezetéknévvel. Csak akkor
fog kiírni nekünk halálozási időpontot, ha a megadott bemenetekkel csak
egyetlen egy kimenetet tud adni.

*Mi a teendő, ha nem minden adat ismert?*
a keresőmezők (a születési dátum kivételével) "kipontozhatók". Ha egy adat
nem ismert, vagy nem akarjuk megadni, akkor az adott mezőbe két darab
pontot (..) kell írnunk, és úgy is le fog futni a keresés. Fontos, hogy a
rendszer a "kipontozott" adatokat nem fogja megadni, csak és kizárólag a
halálozási dátumot (és adott esetben az esemény helyszínét). Továbbra is
fontos, hogy csak akkor írja ki a halálozás időpontját, ha a bevitt
adatokkal egyetlen kimenetet azonosít.

*Hogyan lehet "csalni" a kereséssel?*
Bár ha a személy születési helye ismeretlen, akkor azt nem fogja kiadni a
rendszer, egy kis "trükközéssel" kideríthető. Meg kell találni azokat a
paramétereket, amivel a születési hely "kipontozása" mellett is kiadja a
dátumot, ezt követően próbálgatni a lehetséges születési helyeket, és ha
eltaláljuk, akkor ki fogja írni ugyanazokat az adatokat. Ugyanez bármelyik
bemeneti adattal eljátszható, hiszen korlátlan számban kereshetünk. Ad
absurdum, a születési dátum is kideríthető ezzel a módszerrel, ha elég
türelmes az ember, csak akkor egyesével kell végigpróbálni a napokat (ami,
ha csak az évszám ismert, 365 próbálkozást jelent). Ebben az esetben, mivel
nem tudjuk, milyen bemeneti adatokkal adna ki találatot, járhatunk úgy,
hogy megvolt a helyes születési dátum, de a többi bevitt adat volt "hibás"
(a hibákról később írok), és ezért nem hozott eredményt a keresés.

*Milyen korlátai vannak a keresésnek?*
Én az alábbi korlátokat ismerem.
- csak 1975 utáni halálozásokat tartalmaz az adatbázis
- nagyon érzékeny a karakterekre, nem mindegy, hogy Szabó vagy Szabo,
Kovács vagy Kováts, helyettesítő karaktert (pl. ? vagy *) nem lehet
használni
- ha kettős keresztneve van a keresett személynek, akkor ad csak találatot,
ha úgy írod be, ahogy a rendszerben szerepel (van, hogy mindkettőt beírták,
volt, hogy az egyik elmaradt)
- csak akkor ad ki találatot, ha a bevitt adatokkal egyetlen személyt
azonosít a rendszerben (szóval ha mondjuk csak a keresett személy
vezetéknevét írod be a születési dátum mellett, könnyen lehet, hogy azért
nem ad találatot, mert több személyt is azonosít)
- a "kipontozott" adatokat nem fogja megmutatni a rendszer, csak a
halálozási dátumot, illetve frissebb eseményeknél.a helyét is kiírja
- lehet, hogy pontosan ismersz egy adatot, de a rendszerben nem az vagy nem
úgy szerepel, és ezért nem találsz meg valamit

Érdemes már ismert adatok keresgélésével tesztelgetni a rendszer lelki
világát. (Figyelve arra, hogy csak 1975 utáni dátumokat fog kiadni).

*Saját példák:*
- Egyszer órákig kerestem egy Szabó Erzsébetet, de sehogy sem akart
találatot adni a rendszer. Végül úgy lett meg, ha a vezetéknevét elhagytam
(..), és a születési helyet, valamint az anya nevét megadtam. Kiderült,
hogy azért nem lett meg az eredmény, mert rövid o-val vitték be a Szabót a
rendszerbe.
- Dédapám születési dátuma a keresztlevelén február 28. volt, a keresztelés
napja március 1. A halála napja is ismert volt a családban, 1981-es dátum,
tehát a rendszernek ki kellett volna adnia, mégsem tette. Megtaláltam az
állami születési bejegyzést, valamiért ott március 1. volt a születése
napja, és ezzel a bemenettel már kiadta a halálozási dátumot. (Miért
kerestem rá, ha ismertem a dátumot? Azért, mert a halálozás helyét nem. A
család úgy tudta, Keszthelyen élt, de az anyakönyvi hivatal Keszthelyen nem
találta a halálozási bejegyzését. Felvettem a kapcsolatot a keszthelyi
plébániákkal és kiderült, hogy Zalaegerszegen hunyt el, a temetése 3
hónappal később történt, de az már Keszthelyen, ezért szerepelt a megfelelő
egyházi anyakönyvben. Sajnos, a halálozási helyet nem dobta ki az elhunyt
lekérdező.)
- Ükmamám unokatestvérét Jozefinként (Fini néni) emlegette a család.
Anyakönyvekben a neve a legváltozatosabb módokon volt feltüntetve (Jozefin,
Jozefa, Józefa, Józsa, ...), ráadásul mint később kiderült, kettős
keresztneve volt (Jozefa Erzsébet), továbbá az édesanyja Julianna, ami
Júlia, Juliánna, stb. is lehetett, úgyhogy néhány próbálkozásba beletelt,
hogy meglegyen a halálozási dátum.
- Oldalágon egy házassági bejegyzésből ismert volt a születési dátum, 17-e,
viszont sehogy sem jött ki halálozási dátum, pedig a házasság mellett
1989-es UB. volt, amiről feltételeztem, hogy az egyik fél halálát takarja.
Ráadáasul gyakori neveket kellett keresni (Faragó, édesanyja Molnár). Ha
csak az anya nevét írtam be, teljesen más halálozási dátum jött ki, mint az
1989, és ha beírtam a keresett személy vezetéknevét, akkor már nem jött ki
ugyanaz a találat. Megkerestem a születési bejegyzést, ott a dátum 14-e
volt (valószínűleg a házassági bejegyzésnél félreértették a számot), ezzel
már meglett a keresett 1989-es dátum (a születés mellett is 1989-es UB.
volt).

Eredményes kutatást kívánok mindenkinek!

Üdv:
Peti

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*