[Csaladtortenet 2] kitelepítések

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2023. Júl. 26., Sze, 11:51:00 CEST

Egyik kutatótársunk kérdezte, hogy létezik-e hasonló lista 1952 v. 1953
évekből is. Miután jómagam ezt a témakört egyáltalán nem ismerem,
rákérdeztem egyik ismerősömnél, és ezt a választ

kaptam:

"nem vagyok a téma szakértője, annyit tudok, hogy a kitelepítés végrehajtása
során kiderült, hogy a listát sokkal korábban, még a koalíciós korszakban
(1948?) állíthatták össze, sok olyan embert is kerestek 1951-ben, akik
időközben meghaltak. Azt nem tudom, hogy 1952-ben még kiket tiltottak ki
Budapestről.

Elvileg 1953-ban a Nagy Imre kormány megszüntette a kitelepítést, de nem
teljesen. Például Rassay Károly (1886-1958), Budapest nemzetgyűlési
képviselője (1920-1926), később Szegeden (1926-1939), majd Budapesten
(1939-1944) megválasztott országgyűlési képviselő, akit Magyarország német
megszállásakor a mauthauseni koncentrációs táborba deportáltak és 1945 után
nem volt politikai szerepe; 1951-ben kitelepítették és haláláig nem
térhetett vissza Budapestre."

A mi családunkban csak egy érintett személy volt, ő sincs rajta a listán.
Huber Elemér, aki a háborút megelőzően az egyik nagy bank igazgatótanácsi
tagja volt, anyai nagymamám testvérét vette el feleségül. Rendkívül művelt,
szakmailag is kimagaslóan képzett ember volt, nagy természetjáró. Elemér
mindent megtett zsidó származású (egyébként már keresztényként született)
házastársa és annak családja támogatása érdekében. Soha nem volt
szélsőjobboldali szervezetek tagja, a háborút követően mégis - mint a tőkés
rend képviselője -a kitelepítés sorsára jutott. Apám, aki addigra ismert
kommunista orvos volt, mindent elkövetett, hogy visszahozassa Budapestre.
Azt azonban még ő sem tudta elintézni, hogy visszajövetele után Elemér
képzettségének megfelelő álláshoz jusson: nyugdíjazásáig a Műszaki Egyetem
kollégiumában dolgozott asztalos segédmunkásként. Megélhetését haláláig a
családunk támogatta.

üdv. Hirschler András