[Csaladtortenet 2] evangélikusok a katolikus anyakönyvben

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Júl. 27., Cs, 13:46:48 CEST

Kedves Kutatótársak!

Azt tudom, hogy a katolikus anyakönyvekbe gyakran bejegyezték a más
vallásúakat is. Viszont nem tudom, hogy most is ezzel állok-e szemben.

Adott a következő házasság: kőkeszi anyakönyv, 1783. november 9., Sartorius
György és Nándory Julianna. Itt a menyasszonyt
lutheránusnak (evangélikusnak) jegyezték.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GT9Q-9SY1?cc=1554443&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A6N9D-6ZH2

Van egy 1763. szeptember 22-i keresztelés szintén a kőkeszi anyakönyvben,
ami történetesen passzolna a menyasszonyhoz:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9T9Q-93QS?cc=1554443&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AKDVH-X6K

Stimmel a terbegeci származás, illetve a lány egyik keresztszülője
Szegesdy Erzsébet, az egyik házassági tanú pedig Segesdy András. Ennek
alapján 99%-ig biztos vagyok benne, hogy összetartoznak ezek a bejegyzések.
No, de a keresztelésnél miért nem jelezték, hogy lutheránus? Vagy
elképzelhető, hogy később tért volna át? (Ezt kevésbé hiszem...) Hogy
működött ez "akkoriban"? Minden vallás minden bejegyzését anyakönyvezték a
katolikus anyakönyvbe, vagy csak esetlegesen? Ennél a keresztelésnél miért
nem jelölhették az eltérő vallást? Hanyagság?

Előre is köszönöm az iránymutatást! :)

Üdv:
Peti

--