[Csaladtortenet 2] anyakönyvi kivonat, ill. hatósági bizonyítvány igénylés

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Már. 8., Sze, 11:08:50 CET

Kedves Listatagok!

Az utóbbi időben több kérdéssel kerestem fel a megfelelő hivatalokat. Alább
összefoglalom a tapasztalataimat.

1. Halotti anyakönyvi kivonat igénylése, születési hely kiderítése érdekében
Dédmamám születési és halálozási dátuma pontosan ismert volt, de a
valószínűnek tűnő születési helyekkel az elhunyt lekérdező nem hozott
eredményt, míg a születési helyet "kipontozva" megkaptam a dátumot és a
halálozás helyét. Ezek alapján leadtam kérvényt a Budapest III. kerületi
hivatalba, ők azonban kérték a származás igazolását anyakönyvi kivonatokkal
alátámasztva. A dolog itt azért akadt el, mert szüleim nem házasodtak össze
(de édesapám vállalta az apaságot), és apám nem volt közreműködő sem abban,
hogy kikérje saját jogon az ő születési kivonatát, sem abban, hogy ehhez
nekem meghatalmazást adjon. Így nem tudtam igazolni, hogy a nagyszüleim
valóban a nagyszüleim. (Onnantól tiszta lett volna a sor, az ő házassági
kivonatuk, illetve nagyapám halotti kivonata megvannak.) Viszont amikor
elmondtam az anyakönyvvezetőnek, hogy tulajdonképpen ezt az egy adatot
szeretném megtudni - kivonat kiállítása helyett - megmondta a szülővárost.

2. Halotti anyakönyvi kivonat igénylése, halál okának kiderítése érdekében
Egy másik dédmamám 1987-ben hunyt el Kaposvárott, szerettem volna megtudni,
hogy miben (rokonok nem adtak választ erre a kérdésre). Ekkor derült ki
számomra, hogy 1982 óta a halálokot nem rögzítik az anyakönyvben. (Ezúton
is köszönöm Skoumal Krisztiánnak az utánajárást!) Erről az esetről írtam
levelezőlistán is.

3. Halotti anyakönyvi kivonat igénylése, halál okának kiderítése érdekében
Dédapám 1981-ben hunyt el Zalaegerszegen. Egyrészt szerettem volna
megtudni, hogy kórházban hunyt-e el (mivel Keszthelyen lakott és ott is
lett eltemetve, meglepődtem, mikor kiderült, hogy egyébként Zalaegerszegen
hunyt el). Ez nem derült ki sajnos, de a halál okáról sikerült
tájékoztatást kapnom.

Annyit kell tudni, hogy a halotti anyakönyvi kivonat nem tartalmazza a
halálokot (akkor sem, ha bekerült az anyakönyvbe), ennek kiderítéséhez
hatósági bizonyítványt kell igényelni, amihez indoklást is kell írni. A 2.
és 3. pontban azt írtam, hogy az esetleges öröklődő betegségek és
egészségügyi kockázatok miatt szeretném tudni, miben hunytak el a
felmenőim. Ennél a két pontnál nem volt gond a rokonság igazolásával, mert
édesanyám nagyszüleiről volt szó és minden szükséges kivonattal
rendelkeztem hozzá. Minden esetben az epapir.gov.hu oldalon keresztül adtam
le a kérvényt elektronikusan.

Remélem, ez a kis leírás segítség lehet valakinek a későbbiekben.

Üdv:
Peti

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*