[Csaladtortenet 2] papolczi Csürös

Ákos Polgár 1.polgak at gmail.com
2023. Már. 8., Sze, 18:38:26 CET

Kedves Péter és Érdeklődők !
A legtöbb nevet tartalmazó nemesi családok listáján:
http://users.atw.hu/csutortoki/nemescsaladok.pdf
,valamint Kempelen sorozatában és Pálmay Háromszék kt-ben csak osdolai
Csűrös név szerepel. Elképzelhető, hogy a papolci Csűrösök
az osdolaiakból váltak ki. A google-val találtam egy papolci Csűrös József
váralmási ref. papot, bölöni Sykó Margit
férjét. Évszám nincs nála, feleségénél, gyerekeinél sem. Apósa 1852-ben,
anyósa 1862-ben született.
- Magyar Családtörténeti Szemle 1943.7. számA pákéi Pákey (másként Tamás)
család. Közli: szeökeffalvi Szent-Miklósy László
https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarCsaladtortenetiSzemle_1943/?pg=224&layout=s
-
- Hasonló előnév eseteim az őseimnél:
Egy ősanyámat csikfalvi (kisgörgényi) Incze Anna néven jegyezte be Kelemen
Lajos levéltáros,
történész (Marosvh. 1877- Kolozsvár, 1963) a nagyernyei Kelemen (unitárius)
családfára. Ősanyám őse kisgörgényi Incze
Márton ref. pap volt a nemességszerző, abból az ágból váltak ki a csikfalvi
Inczék.
Kelemen Lajos Csomoss ősei(me)t albisi előnévvel jegyezte, lehet, hogy
apáról fiúra szállt ez, de ősapánk 1629-ben II. Ferdinánd
királytól kapta a címeres levelet, s ebben (Kézdi)Albis, de más ősöm
lakhelyének tudható település neve sem szerepel.
1594-ben Csomos István kapott birtokokat (Kézdi)Albisban és több háromszéki
településen. Valósz. közös eredetű a két
Csomos(s).
Valahol olvastam régebben, hogy az előnév használata nem mindig kötődött
nemesi ranghoz.
A feljebb említett Kelemen csfán szerepel Kelemen Elekné,
gyergyószentmiklósi Hozó Mária.
Az ő nemesi származása sem állapítható meg. Apja gyászjelentésén szerepel
előnév nélkül.
Apja csikszentmártoni Hozó Pál néven, gyergyósztmiklósi tanítóként
szerepel. https://dspace.oszk.hu/handle/20.500.12346/379730#
Hozó nevű nemeseket se találtam.
Üdv.: Ákos

Janzsó Péter <janzsopz at gmail.com> ezt írta (időpont: 2023. márc. 8., Sze,