[Csaladtortenet 2] papolczi Csürös

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Már. 9., Cs, 07:10:25 CET

Kedves Kutatótársak!

Nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget és az együtt-gondolkodást!

Igazából számomra az előnéven kisebb hangsúly van, inkább csak támpontként
használtam volna. Ami biztos, az az, hogy 1629. júl. 13-án címert kapnak a
református Csürösök:
https://hu.wikibooks.org/wiki/C%C3%ADmerhat%C3%A1roz%C3%B3/Cs%C5%B1r%C3%B6s_c%C3%ADmer
Az osdolai és a kászoni család tudtommal katolikus volt. Persze, semmi sem
zárja ki azt, hogy az 1601-ben nemességet nyert Csürös Miklós egyik fia
vagy unokaöccse tért át református hitre, és így nyert "saját" címert
1629-ben. Pálmay azt írja az osdolai ágról, hogy valószínűleg
Kászonszékről származnak, szóval a kászoni és osdolai ág között
feltételezhetően van rokonság. (A földrajzi közelség miatt igazából Papolc
sem zárható ki.)

A váralmási református lelkész Csürös József az ükapám unokatestvére volt.
https://www.familysearch.org/tree/pedigree/portrait/GV5Z-L8F
Továbbá szépapám a farczádi Simó családból származó Simó Zsuzsannát vette
el. https://dspace.oszk.hu/handle/20.500.12346/390406
Erről a Simó családról van szó:
https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Nagyivan-nagy-ivan-magyarorszag-csaladai-1/tizedik-kotet-9475/simo-csalad-k-solymosi-es-farczadi-9B1A/
(Nagy Iván itt meglehetősen pontatlan. Egyrészt, átnéztem a farcádi
anyakönyveket, és IV. Ferenc felesége nem Vajna Zsuzsi volt, hanem Vajna
Rozália. Továbbá az "alsó sorból" lemaradt szépanyám, de más testvérek is,
és Szaléziát nem találtam meg az anyakönyvben.)

Ha abból indulok ki, hogy a nemesek "rangon belül" házasodtak, indirekten
(előnevek nélkül) ez a két házasság is sejtet némi nemesi származást.

Szolnok-Doboka vármegye monográfiája mint "nemesi jogú birtokos" említi
Csürös Józsefet (valószínűleg ő az 1824-es születésű lelkész volt, nem az
1866-ban született fia, mert őt nem sorolnák újszülöttként 1866-ban
birtokosnak).
https://adt.arcanum.com/hu/view/CsaladHely_MonografiaMegye_Szolnokdobokavmmonografia_2/?query=csuros&pg=169&layout=s

A "10 méteres családfáról" hallottam én is Kocs Jánostól, amikor az Erdélyi
Genealógiai Társaságnál érdeklődtem a Csürösök felől, de azt mondta, hogy
az én neveimet nem találja a fán, és nem tudja összekötni őket.

Üdv:
Peti

fekete tibor <tiborf at yahoo.com> ezt írta (időpont: 2023. márc. 8., Sze,
19:00):