[Csaladtortenet 2] Mosonszentmiklósi morvák

Anna Gősiné Greguss ggacs4 at gmail.com
2023. Okt. 13., P, 19:17:38 CEST

Kedves Peti!
Ez talán magyarázat:
"Mosonújhely (Jánosházapuszta) Mosonszentmiklós külterületi lakott helye. E
terület régen erdős-mocsaras volt. *1848-ban Sina báró* nagy erdőirtást
végeztetett és a termővé vált területen majorságot létesített. A cselédség
főleg a Dunántúl szegény lakosságából került ide.* Az időszakos munkákra
felvidéki tót summásokat hozatott.* A cukorgyár megépítése után a cselédek
mellett iparosokra is szükség volt, a gazdaság irányítói is itt laktak.
Ekkor már (1867) iskola is működött. A legutolsó nagybirtokos Wenckheim Pál
volt, aki eladósodott. A birtokot az Országos Földhivatal Intézet vette át,
majd a Vitézi Szék 1938-ban a cselédek helyett saját tagjaival telepítette
be. 1945-ben kormányhatározattal községesítésre kijelölt hely lett, melynek
során három új utcával bővült. Az idők során a helység arculata teljesen
megváltozott. Modern házak épültek gondozott kertekkel, aszfaltozott
utcákkal."
http://www.mosonszentmiklos.hu/hun/mosonszentmiklos-bemutatasa.html
Üdv,
Anna