[Csaladtortenet 2] lakhelyek számozása

András Töreky toreky.andras at gmail.com
2024. Feb. 14., Sze, 18:14:04 CET

Az első országosan előírt házszámozás II. József (1780-1790 között
uralkodott) alatt volt, de a halála után megszüntették. Ez még többnyire a
településenkénti folyamatos számozást jelentette. Ezek a számozások nem
pontosak (a későbbi hasonlóak sem), többször találkoztam olyannal, hogy
ugyanannak a házaspárnak egymás után született gyermekei egy-két számmal
eltérően vannak anyakönyvezve. Ennek valószínűleg az lehetett az oka, hogy
közben beépítettek egy új házat, ezzel elcsúszott a számozás. Persze olyan
is elképzelhető, hogy rosszul számoltak.

A városokban és nagyobb településeken voltak utcanevek szerint számozott
házak, de ez településként egyedi volt, nem országosan szabályozott.

Az 1850-es években készült el az első országos kataszteri felmérés, ekkor
alakították ki a mai földhivatali nyilvántartás alapjait. Ehhez színes
térképek készültek (nálunk Nemesvitán 1858-ban), amelyeken szerepelnek a
helyrajzi- és a házszámok is, más-más színnel.  Ilyeneket láthatott Páli
Pista. Ezek a MAPIRE.hu oldalon megtekinthetők. Kétféle változatuk van, a
croquis = nem végleges változat térképlapjain a tulajdonosok neve is
szerepel, a végleges változaton csak a helyrajzi számok és a házszámok
vannak. Nem minden településről maradtak fenn ezek a térképek, de zömükről
igen. Vannak települések, ahol mindkét változat megvan. (Például Nemesvitán
is.)
Ezekhez már sok birtokköny (Parzellen Protocol) is kutatható, így a
helyrajzi- és a házszámok alapján is ki lehet keresni a tulajdonost.
Többféle változatban készültek: Van helyrajzi szám, házszám, valamint a
tulajdonosok neve alapján készült változat is.

Trianon után, az 1920-30-as években újra elvégezték a felmérést, így erről
az időszakról is van adatbázis. Ezek részben a földhivatalokban, részben a
levéltárakban találhatók. Egyes helyeken digitalizált változatban is
elérhetők.

Üdv: András