[Csaladtortenet 2] Jogászképzés Váradon

Dr. Zana János jzana9941 at gmail.com
2024. Jún. 21., P, 16:04:47 CEST

Már rég keresem nagyapám (Zana János) adatait. 1870-ben született és
Nagyváradon kötött házasságot nagyanyámmal 1895 május 8-án, tehát 25
éves korában. A családi hagyomány szerint anyja kispapnak szánta, de
kiugrott és jogász lett. Első munkahelye a nagyváradi törvényszék, ahol
bírósági segédfogalmazóként alkalmazták. Házasságkötése idején a Templom
tér 133 szám alatt lakott. Bíróként Német-Bogsánban, majd Karánsebesen
dolgozott (az volt egy ideig a megyeszékhely). Onnan áthelyezéssel
került Budapestre.

Nagyvárad püspöki  székhely és megyeszékhely egyaránt. Ezekből azt a
következtetést vonom le, hogy ott lakott, ott tanult, és csak akkor
köthetett házasságot, amikor havi fix jövedelme volt már. A baj csupán
az, hogy nem tudtam fellelni, milyen jogi akadémia, vagy egyetem
működött 1888 és 1895 között Váradon. Elvileg volt, de képtelen vagyok
nyomára lelni, ehhez kérem a közösség segítségét.

Doktori címet egyetlen dokumentumban találtam eddig, márpedig ehhez
egyetemi végzettség dukál. A jelek szerint ez megvolt neki, különben nem
lehetett a budapesti legfelsőbb bíróság tagja 1914 és 1925 között
(táblabíró). Magyarországon 11 táblabíróság működött, Trianon után csak
hét maradt az ország területén; a budapesti volt a legfelsőbb bírósági
fórum ezek közül (feljebbviteli joggal). Miután nyugdíjazták, ügyvédi
gyakorlatot vállalt Csengődön. Feltételezésem szerint ehhez is egyetemi
végzettségre volt szüksége. Minderre az 1895-ös táblabírósági törvény
alapján következtetek. Attól kezdve ugyanis egyetemi végzettséghez
kötötték a táblabírói hivatalt. Megpróbáltam a szegedi egyetemnél
érdeklődni, hogy vannak-e a kolozsvári egyetemre vonatkozó
névjegyzékeik. Megígérték, hogy utánanéznek, de nem válaszoltak. (A
szegedi egyetem a kolozsvári egyetemről származik, és mai napig vannak
kapcsolataik egymással.)

Kérdésem tehát: milyen felsőoktatási intézmények valószínűsíthetőek,
ahol ő a végzettségét szerezte. Váradon??? Üdvözlettel  János

--
Kutatott családnevek: Zana, Mauthner, Brachtl, Békési, Mojsisovics, Ungvári, Márki-Zay, Kása