[Csaladtortenet 2] Pőcze család ,Dad, József Attila

Adorján Éva adeva40 at freemail.hu
2011. Aug. 19., P, 15:50:25 CEST

Kedves Lev. Társak ! Korábbi igéretemhez híven ez irányú kutatásaim eredményét röviden megosztom az érdeklődökkel. Mint írtam édesanyámat Pőcze Juliannának hívták, József Attiláét Pőcze Borbálának. A két azonos  vezetéknév  közötti esetleges kapcsolat keresése során jutottam az alábbi ismeretek birtokába. A régi magyar családnevek szótára szerint a Pőcze családnév a Pec-Péc-Pöc régi magyar világi személynévből származik, annak -e becéző képzős származéka / Pece, Pöce, Pőce/. Az anyakönyvekben néha írták a nevet latinosan Pőtze formában is. A református Pőcze család az 1600-as évek közepétől élt Dadon. A török időkben teljesen elnéptelenedett faluba gróf Csáky László, majd gróf Eszerházy Ferenc telepitett református jobbágyokat. Anyakönyvi adatok az 1700-as évek elejétől maradtak fenn.Ekkor 6 Pőcze család élt a faluban. Köztük az én családom őse János, és József Attila felmenője András.Ők nagy valószinűséggel testvérek voltak, István fiai.András felesége a faluban 1711-ben pusztitó pestis járvány áldozata lett. Ezt követően András még 1711-ben újabb házasságot kötött, Seregélyesről hozott feleséget. / sajnos a feleség nevét nem jegyezték fel az anyakönyvben /. Pőcze György, aki József Attila felmenőjeként 1767-ben Szabadszálláson, mint dadi lakós kötött házasságot ,András unokája volt / András fiának gyermeke/.A költő családfája megtalálható Szabolcsi Miklós " József Attila élete és pályája " cimű könyvében.A szabadszállási rokoni kapcsolatra a dadi református egyház anyakönyvében is találtam feljegyzést. 1772-ben a következő szó szerint idézett feljegyzés szerepel: elhúnyt " Szabadszállásról Pőcze András atyának látogatására hazaérkezett Pőcze János 1 éves fia ".  József Attila " A  Dunánál " cimű versében a következőket írja " Anyám kun volt, apám félig székely, félig román vagy tán egészen az "Adódik a kérdés, hogy került a dadi Pőcze György Szabadszállásra, volt-e köze a kunokhoz?Két lehetséges válasz is lehet : l. Seregélyesről származó anyai rokonok révén / Szabadszállás és Seregélyes nincs messze egymástól./2.A Dadon élt családok egy része lehetett kun származású is / köztük a Pőczék is? / Ismereteim szerint a tatárjárás után Fejér megye területére is telepitettek kunokat. A mezőföldi kunkapitányság központja Hantos-szék volt,amely a mai Mezőfalvához kapcsolható. Dadon nem volt ritka a fejér megyei falvakban élőkkel kötött házasság. Kutatásaim során próbáltam a Dadon maradt , József Attilához kapcsolható Pőcze családok további életútját is nyomon követni.A Szabadszállásra került Pőcze György édesapja a szőlőhegyen lévő pincéjében keletkezett tűzben lelte halálát, volt több öngyilkosság, és baleset is a családban. Ma már nem él Pőcze nevű család Dadon. A református temetőben viszont sok Pőcze siremlék található, Köztük az én nagyszüleimé is.A mi családunkban sem viseli már senki a Pőcze nevet, Nagyapámnak nem volt fiú testvére, neki pedig három lánya született. A kis irással is próbáltam nekik emléket állitani. Sajnos a közös ősök ellenére családunkban senki sem örökölte a költői hajlamot. Üdvözlettel: A Éva