AW: [Csaladtortenet 2] Fw: [MACSE: 1275] Csak hogy tudd ! ! ! nemigazán családtörténet de történelem

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2011. Aug. 21., V, 10:20:40 CEST

Kedves Kristóf!

A vers szép de az első sora hibás.
Ugyanis apje nem szerb volt, hanem szintén felvidéki.
Hogy tót vagy más az nem érdekes.
Evangélikus volt nem ortodox. A felvidéki *ics családnevek általában egy nagyobb család különböző ágait jelölték, Volt, hogy önnállósúltak, volt, hogy nem.

Szeretnék a honlapom előszavából idézni:
"Ezért ellenzünk minden etnikai kisajátítást, akár felső, történelmi, akár alsó, személyes vonalon, mert nem tartjuk helyesnek, hogy ha valakinek apja az egyik "etnikum"-hoz tartozott, míg anyja egy másikhoz, annak választani kelljen a kettő között, s így egyik szülőjét meg kelljen tagadnia. (Az idézőjel azt jelenti, hogy esetleg az említett helyzet a szülőknél is fennállt.) Azt szeretnénk látni, hogy ez megszűnjön, hogy mindenki büszke lehessen az őseire - mindegyikre! -, azok világát elfogadhassa, anélkül, hogy azért előnybe, vagy hátrányba kerüljön."

De a versre én is szeretnék egy verssel válaszolni.
Mivel ez egész szlovák/magyar (és román/magyar, szerb/magyar) probléma néhány ember öncéló gyülölet-keltési hadjárata, ez ellen szól apám verse:

A gyűlöletről.

Sohsem tudtam megérteni őket,
A haraghintőket, a gyűlölködőket!
Mert az én lelkemet más fából faragták,
Nem oltották belé haragok viharját.
Engem a gyűlölet sohasem vitt szárnyán.
Nem ragadott soha fenekedés, ármány,
Nekem mindig könnyebb volt embert szeretni,
Mint embert lenézni, mint embert megvetni.

Látom milyen nehéz gyűlöletnek súlya,
Ólomként az ember vállát földig húzza.
Terhe alatt görnyedt megroskadva járnak,
Akik a gyűlölet szolgáivá válnak.
S milyen fájó, üres lehet annak szíve,
Akit a haragnak vak ereje bír le.
Harag és álnokság, átok és gyűlölet
A léleknek jaj de nehéz kereszt lehet.

Mennyivel könnyebb a szeretetet vinni,
Mennyivel egyszerűbb szívünket megnyitni
S barátság mezejét könnyű szívvel járni,
Lelkünket jóságban Isten elé tárni.
S gyűlöletben mégis ezer agy, kar fárad,
Bősz gyűlölet izzik, forr vonaglik, támad,
Az egész nagy világ vérző tusakodás,
Ember ember ellen vermet és árkot ás.

Ember ember ellen gyűlöletben vérzik ...
És ezt nem értem meg ...talán mások értik?
Hiába keresem, sehol sincs felelet;
Mért ég annyi ember lelkében gyűlölet?
Szebbnek tűnik nékem, szelíden pihenni,
Csendes jó mosollyal vadvirágot szedni,
Segíteni szegényt, árvát, elárvultat,
Imádkozni, ha a harangok kondulnak.

Mért legyen a szívünk telve gyűlölettel,
Mikor a szeretet Istenhez emel fel,
Mennyivel emberibb megbocsátást adni,
Mint a bosszú izzó ösvényén haladni,
Magunkhoz emelni tépett szenvedőket,
Megnyugtatást vinni gyenge esendőknek.
Minden jótét embert magunkhoz ölelni,
Malasztot segítés szépségében lelni.

Az még soha senkit meg nem sebzett,
Hogyha felsegített egy földreesettet,
De abba már hányan, mennyien elvesztek,
Hogy gyűlölet láncán gaz gáncsot vetettek.
Nem értem, hogy lehet emberre tőrt fenni,
Hogyan lehet inkább ölni, mint ölelni.
Sohsem fogom tudni megérteni őket,
A gyűlölködőket, a haraghintőket.

Megtalálható a kedvenceim között: http://www.rakovszky.eu/default.shtml?id=LiL2Favourites

Én, apámmal ellentétben megértem őket, a céljaikat. És elvetem azokat.

Üdv.
István

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -