Csak hogy tudd ! ! ! nemigazán családtörténet de történelem - ami lemaradt

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2011. Aug. 21., V, 21:50:26 CEST

Kedves Béla!

Itt két különböző dologról van szó:
1.) Az *ics végződés, melyre a mellékelt táblában több példát láthatsz.
Ez csak annyit bizonyít, hogy az *icsnem automatikusan szerb.
De az Árvai nemesek között van két Csaplovics család is.
Trencsénben a Blaskovits, Kacskovics (bár ez a család későn túnik fel),
Petrikovics, Ugronovics családok,
Liptóban Gasparich (alias Bochkay), Gyurkovics, Kheberics
Nyitrában: Albrechtovich, Allagovics, Bajnovics, Banovics, Baranovics,
Beghovich, Benkovics, 2 Blaskovich, Blazics, Brhlovics, Burics alias Burza,
Demitrovitth, Demkovics,     Ferenchich , Florianics,Gregorovics, Gwydowycz
, Hanlowych, Hollics, Klasowitz, Hromkovics, Ivanics, 2 Janchowich,
Janicskovics, Jankovith , 2 Janovich, Janthalowytt , Jarolics , Klasowitz ,
Kovacsich, Královich , Krokowitt , 3 Kubovich.

A legtöbbször az eredeti írásmódott tüntettem fel, ezekből lett az *ics. A
*tz sziléziai lehet.
Ez a lista 3,5 megye nemesei közül van. A legtöbbjük a 16-18. századokban
kapta a nemességet, vagyi Petőfi idejében már hosszú ideje a Felvidéken
voltak honosak.
De nem soroltam fel azokat, akiknél a délvidéki származás valószínűnek tünt.

Vagyis, nagyon óvatosan kell bánni a név és a származási hely
összekötésével.
A nevek alakjai változók, alkalmazkodnak sokszor a helyi szokásokhoz és
helyesíráshoz.

De sokszor ha idegen környezetbe került valaki, egyszerűen
lefordította/lefordították a nevát. (Ajtósi -> Dürer!)

Ami pedig Petőfi apját illeti, a vallása és egyéb bizonyítékok alapján
állapították meg, hogy felvidéki származású és nem szerb.
Ennek már egy egész irodalma van.

http://index.hu/tudomany/tortenelem/kospet36373/
http://www.regnumportal.hu/node/103
http://dia.pool.pim.hu/html/muvek/FEKETE/fekete00107/fekete00110/fekete00110
.html

Ez utóbbi cikkben is elköveti az írója azt a hibát, hogy az *ics-et
délszlávnak veszi.
Az *ics lehet délszláv is de észak-szláv is (*icz, *itz, stb.)

         Remélem meg válaszoltam a kérdésedet.

Üdv.
István

If something is worth doing, it is worth doing it well.

Strive for excellence, not for perfection.
But be aware of the supporters of mediocrity.
They will attack you because they are afraid of excellence in any form.

Ha valamit érdemes csinálni, érdemes azt jól csinálni.

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége:
www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky /
Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -